Orientujeme se v AIPu | Část 1. – GEN

sanony.jpg

            Úvodní část Letecké informační příručky se nazývá Všeobecné údaje. V praxi se však v drtivé většině případů potkáte se slangovým označením GEN, které vychází z anglického názvu části, čili General. Jak už samotný název napovídá, nachází se zde informace všeobecného charakteru. Například potřebné vybavení letadel, značky použité v leteckých mapách či systém leteckých poplatků.

            Stejně jako části ENR a AD, i kapitola GEN je rozdělena do jednotlivých podkapitol. Nyní se na tyto podkapitoly podíváme podrobněji, abychom věděli, jaké užitečné informace se v nich skrývají.

Obsah:

GEN 0

GEN 1 - Národní pravidla a požadavky

GEN 2 - Tabulky a kódy

GEN 3 - Služby

GEN 4 - Poplatky za použití letišť/heliportů a za letové navigační služby


GEN 0

Gen 0.1 – Úvod 

            Tato část obsahuje poměrně málo zajímavých informací. Za zmínku stojí diagram rozdělení AIPu do základních částí a podčástí. Rovněž zde můžeme najít informaci o vydavateli AIPu a kontakt pro případ, že bychom objevili chybu a chtěli ji nahlásit.

Gen 0.2 – Záznam o změnách k AIP

            Jak už název napovídá, zde se nachází seznam provedených změn. Elektronická podoba se formátem odlišuje od tištěné verze.

Gen 0.3 – Záznam o dodatcích k AIP (AIP SUP)

            Analogická podoba předchozí kapitoly pro změny AIP SUP.

Gen 0.4 – Kontrolní seznam stran AIP

            Další nezáživná a prakticky nepoužívaná část. Slouží pro případ kontroly především papírové verze, zda obsahuje všechny stránky v aktuální podobě.

Gen 0.5 – Seznam ručních oprav

            Opět část použitelná u papírových verzí AIPu. Obsahuje instrukce pro drobné opravy překlepů a chyb, které nezachytila kontrola před oficiálním vydáním.

Gen 0.6 – Obsah části 1

            Názvy kapitol a podkapitol celého GENu. 


GEN 1 – Národní pravidla a požadavky

Gen 1.1 – Pověřené orgány a organizace

            Kontakty na organizace spojené s letectvím. Například Ministerstvo dopravy, Úřad pro civilní letectví, Řízení letového provozu, ARO, ČHMÚ, Celní úřad a další.

Gen 1.2 – Vstup, transit a odlet letadla

            Tato relativně obsáhlá kapitola se týká letů přes státní hranice. V první, všeobecné části, popisuje povinnosti a postupy pilota při vstupu do země ze zahraničí, minimální výši pojištění v závislosti na MTOW letadla, postup pro získání letištního slotu na koordinovaném letišti (u nás pouze Praha – Ruzyně) a poplatky za porušení koordinačních postupů. Dále informuje o sankcích v případě porušování AIPu, nutnosti vlastnění bezpečnostního programu dopravce, který v zemi poskytuje leteckou dopravu pro obchodní účely, o postupech při výskytu nakažlivé nemoci na palubě a hlukovém certifikátu pro letadla s proudovými motory.

            Druhá část je věnována obchodním letům. Zde se dopravci dočtou, kde a jak mají informovat či žádat o schválení obchodních letů. Obdobně se ve třetí části nacházejí postupy pro lety pro neobchodní účely. To mohou typicky být lety cvičné, privátní či pro záchranu života. Kapitola rovněž řeší zahraniční repatriační lety do/ze země. Součástí je seznam stanovišť letecké záchranné služby včetně mapy jejich působnosti. 

            Závěrem jsou popsány podmínky pro povolování letů letadel s omezenou letovou způsobilostí, případně posádek, jejichž průkaz má nějaké omezení. 

 Gen 1.3 – Vstup, transit a výstup cestujících

            Kapitola se zabývá povinnostmi cestujících a posádek v souvislosti s osobními doklady, vízy, bezpečnostními opatřeními a zdravotními pravidly (povinná očkování).

Gen 1.4 – Vstup, transit a výstup nákladu

            Analogicky k předchozím kapitolám, státním pravidlům se nevyhnula ani přeprava zboží. Rozdílné postupy platí pro zboží a předměty (zde patří i předměty nebezpečné a zbraně) a pro dovoz živých zvířat a rostlin. 

Gen 1.5 – Palubní přístroje, vybavení a letová dokumentace

            Tato kapitola je zejména pro piloty všeobecného letectví mimořádně důležitá. Podrobně ukládá, jakým druhem odpovídače musí být letadlo vybaveno v jednotlivých částech FIRu. Kromě odpovídačů jsou zde i požadavky na rádia. Pro „velká“ letadla také povinnost vybavení systémem ACAS a požadavky na RVSM.

Gen 1.6 – Souhrn závazných národních předpisů a mezinárodních domluv/úmluv

            Jedná se o souhrn platné legislativy pro civilní letectví v dané zemi. Pro FIR Praha se jedná konkrétně především o veškeré předpisy řady L. Z přehledné tabulky lze ověřit, zda předpis, ze kterého doma či na letišti čerpáme, je v aktuálním znění. Seznam mezinárodních úmluv se dělí na mnohostranné (například asi nejznámější „Chicagská úmluva“) a dvoustranné, které máme uzavřeny s našimi sousedy.

Gen 1.7 – Rozdíly od ICAO standardů doporučení a postupů

            Velice užitečná kapitola podrobně ukazující veškeré odchylky od mezinárodních ICAO Annexů a dokumentů. Jedná se jak o čistě národní odchylky (například zvláštní lety VFR), tak i o rozdíly dané našim členstvím v Evropské unii. 


GEN 2 – Tabulky a kódy

Gen 2.1 – Měřící systém, označení letadel, svátky

            Potřebujete vědět, jaké jednotky se v dané zemi v letectví používají? Kilometry, nebo námořní míle, kilogramy, nebo libry? Nejste si jistí, zda se pro vertikální dohlednost používají stopy, nebo metry? To vše vám ukáže tato kapitola. Kromě všech použitelných fyzikálních jednotek zjistíte také systém měření času, vertikální a horizontální referenční systém (pro přístrojovou navigaci), systém označování letadel a seznam všech státních svátků v daném FIRu. Obzvlášť užitečné jsou termíny Velikonoc na několik let dopředu. 

Gen 2.2 – Zkratky používané v publikacích AIS

            Letectví je obor tisíců zkratek. Všechny je obsahuje předpis L 8400 (případně jeho mezinárodní verze ICAO Doc 8400). Gen 2.2 poskytuje abecedně seřazený výtah zkratek s jejich významy, se kterými se pilot může setkat v publikacích letecké informační služby.

Gen 2.3 – Mapové značky

            Jelikož AIP obsahuje velké množství map, legenda k mapovým značkám je vytvořena hromadně pro všechny mapy na jednom místě v této části. 

Gen 2.4 – Směrovací značky míst

            Jedná se o abecední seznam všech ICAO kódů míst v daném FIRu. Lokality jsou řazeny jak podle názvu, tak i podle kódu.

Gen 2.5 – Seznam radionavigačních zařízení

            Název napovídá, že veškerá radionavigační zařízení najdeme zde. Jsou řazena abecedně podle jejich kódové identifikace. Kromě kódového označení se dozvíme také jejich název, typ zařízení a jejich účel (letištní, traťové, případně obojí).

Gen 2.6 – Přepočítávací tabulky

            Pro veličiny, kterým AIP dovoluje použití různých jednotek, můžeme pro rychlý převod mezi nimi použít část Gen 2.6. Tabulky uvádějí hodnoty vzájemných převodů mezi kilometry a námořními mílemi a mezi stopami s metry. 

Gen 2.7 – Tabulky východů/západů Slunce a občanského svítání/soumraku

            Informace vhodné především pro VFR piloty, kteří nemají doložku pro lety v noci, případně míří na letiště pouze s denním provozem. Tabulky obsahují časy východů, západů Slunce, občanských svítání a soumraků pro letiště Brno/Tuřany, Karlovy Vary, Ostrava/Mošnov a Praha/Ruzyně a pro místo definované průsečíkem 15° východní délky a 50° severní šířky. V aktuální verzi AIPu najdeme hodnoty pro všechna zmíněná místa až do září 2020. 


Gen 3 – Služby

Gen 3.1 – Letecké informační služby

            Kapitola definuje, kdo je ve FIRu zodpovědný za vydávání leteckých informací, jakým způsobem informace předává a jakou formou (AIP, NOTAM, atd). Každý druh vydané publikace obsahuje krátký popis. Obzvlášť pečliví piloti ocení tabulku AIRAC termínů (data, ke kterým se provádějí změny v předpisech) na několik let dopředu. Závěrem nalezneme seznam letišť, která poskytují službu předletových informací. Samozřejmě včetně seznamu poskytovaných informací na daném letišti.

Gen 3.2 – Letecké mapy

            Kapitola definuje všechny druhy map, které jsou vydávány Leteckou informační službou, a jejich popis. Tyto mapy jsou poté podkladem pro všechny komerční tvůrce mapových podkladů pro piloty. Následuje seznam všech konkrétních map platných pro daný FIR.

Gen 3.3 – Letové provozní služby

            Zde nalezneme obecné informace, kdo je kde zodpovědný za poskytování letových provozních služeb a jejich rozsah.

Gen 3.4 – Spojovací služby

            Část o spojovacích službách popisuje, kdo má zodpovědnost za provoz telekomunikačních služeb a radionavigačních zařízení v jednotlivých oblastech FIRu, a také jednotlivé druhy služeb (provozovaná radionavigační zařízení, pohyblivá/pevná služba, CPDLC, …)

Gen 3.5 – Meteorologické služby

            Obdobně jako v předchozí kapitole, i zde najdeme jednotlivé organizace a jednotky zodpovědné za poskytování meteorologické služby v různých částech FIRu. Následuje seznam letišť s jejich specifickou formou poskytování aktuálních meteorologických informací a popisem. Poté poskytované meteo služby plus popis služeb VOLMET, SIGMET a AIRMET.

Gen 3.6 – Pátrání a záchrana

            Úvodní šablona předchozích kapitol je dodržena i zde. Začínáme definováním organizací odpovědných za poskytování služby, rozsahem odpovědnosti a druhy služeb. V poslední zmíněné části se nachází seznam středisek letecké pátrací služby spolu s detailními informacemi o těchto službách. Na závěr se můžeme dočíst o postupech, především o signálech používaných přeživšími leteckou nehodu.


Gen 4 – Poplatky za použití letišť/heliportů a za letové navigační služby

Gen 4.1 – Poplatky za použití letišť/heliportů

            Tuto velice užitečnou část AIPu ocení každý pilot nebo provozovatel letadla. Popisuje výpočet pro výši přistávacích poplatků na letištích v daném FIRu. Pro případ ČR je zavedeno dělení na Praha/Ruzyně a zbytek. Kromě přistávacích poplatků zde najdeme parkovací poplatky a poplatky za použití letiště cestujícími. Pro letiště Praha/Ruzyně ještě navíc hlukové poplatky a koordinační poplatky (spojené se zajištěním letištních slotů). U každého typu poplatku jsou uvedeny i výjimky, na které se povinnost platit nevztahuje.

Gen 4.2 – Poplatky za letové navigační služby

            Systém vybírání poplatků neplatí pouze pro provozovatele letišť, ale také pro poskytovatele letových navigačních služeb. Takové poplatky se vybírají za přibližovací služby a za traťové služby. Výpočet částky za přibližovací službu se liší v závislosti na poskytovateli přibližovací služby. Konkrétní vzorce a hodnoty včetně výjimek jsou samozřejmě podrobně popsány. Pro neplatiče se hodí informace o výši úroku z prodlení. Obdobný popis jako u poplatků za přibližovací služby se nachází u služby traťové.

Gen 4.3 – Poplatky za výcvikové lety

            Speciální kategorií pro placení poplatků jsou výcvikové lety. U těch se vybírají poplatky za letové navigační služby a za použití letištní plochy či světelné soustavy. Kromě definice výpočtu poplatku za letové navigační služby je popsán i systém slev pro „stálé zákazníky“ a definice doby výcvikového letu (od kdy do kdy je brán jako výcvikový, a tudíž je účtován poplatek dle uvedeného výpočtu).