nejnovější články:
Aeroklubům nově nabízíme možnost přiobjednat si k našemu zimnímu školení navíc i modul školení Rádio, respektive školení osob poskytující informace známému provozu na letištích, kde nejsou poskytovány ATS. To zahrnuje obecnou část o relevantních pravidlech a frazeologii, a letištní část, která je šitá na míru konkrétně Vašemu letišti. Letištní část vychází z oficiálně publikovaných informací ve VFR příručce, a je možno do ní přidat další obsah, který potřebujete – například koordinační dohodu o TRA GA, vaše požární směrnice apod.
V dobách leteckého průkopnictví piloty neodvratně lákalo obdivovat krásu létání v oblačnosti. Postupem času, když v tajemných mlhách oblaků přicházelo o život čím dál více lidí kvůli námraze, ztrátě orientace nebo srážce s terénem či dalším letadlem se zjistilo, že to létání v mracích není úplně taková sranda.
Na Aeroweb.cz vyšel rozhovor s naším Adamem Jandorou, zakladatelem AirGuru Přejeme hezké počtení!
Létání za VFR v noci s sebou oproti dennímu létání přináší značné množství výzev a nebezpečí. Proto je k tomu zapotřebí speciální kvalifikace VFR NIGHT a certifikace letadla pro noční provoz. Nejen to je tématem páté epizody podcastu Kecání o lítání, kde spolu jako obvykle kecají řídící a piloti Adam Jandora a Vít Novozámský s Michalem Orlitou. Stejně jako předchozí epizody, i tato je opepřená řadou historek a reálných situací z obou stran leteckého rádia.
Úspěšné každoroční školení s rozborem nehod ÚZPLN. Minimální rozsah je rozšířen o změny v postupech, vzdušném prostoru a zkušenosti z provozu zahrnující časté chyby pilotů pozorované v praxi řídících a instruktorů. Zjistit víc.
V Brně a jeho okolí žije početná letecká komunita. Nejen profesionální piloti, ale i ti ostatní motoroví, bezmotoroví, balonáři, paraglideři, mechanici, řídící letového provozu, palubní průvodčí, konstruktéři, parašutisté a další. Zveme Vás všechny na další brněnský Letecký Meetup, tedy setkání, které se bude konat v sobotní podvečer 23. listopadu 2024! Rezervujte si své místo, ať se všichni vejdeme.
K facebookové skupině Lepším pilotem se právě přidal další virtuální prostor pro české a slovenské letce – server na Discordu! Právě tato platforma přináší vhodnější prostředí pro komunikaci, která má v naší letecké bublině místo. Narozdíl od facebooku tam nejsou žádné reklamy, aplikace je zdarma a je osvědčená – Discord totiž používá měsíčně přes 150 milionů aktivních uživatelů.
Pozor! Na prvních 20 uživatelů navíc čeká slevový kupon 20% na všechny produkty v našem e-shopu a všechny naše e-learningové kurzy!
Co musí udělat řídící, když pilot vyhlásí stav nouze? A co když se do nestandardní situace dostane samotné stanoviště řízení letového provozu? Nejen to je tématem čtvrté epizody podcastu Kecání o lítání, kde spolu jako obvykle kecají řídící a piloti Adam Jandora a Vít Novozámský s Michalem Orlitou. Stejně jako předchozí epizody, i tato je opepřená řadou historek a reálných situací z obou stran leteckého rádia.
Ve dnech od 9. 9. do 20. 9. 2024 proběhne ve FIR Praha jako každý rok vojenské cvičení AMPLE STRIKE (anglicky dostatečný úder). K tomu budou zřízeny dočasně rezervované prostory (TRA) a dočasně vyhrazené prostory (TSA) nad rámec standardních prostorů. Mapy a předpokládané časy aktivace přinášíme v článku, stejně jako postupy pro koordinaci příletů a odletů na letiště a plochy „uvězněné“ uvnitř těchto omezených prostorů.
Co je to Wake Up Call, kdy je dobré ho použít a kdy nikoliv je jedním z témat této epizody podcastu Kecání o lítání. Kromě toho se dozvíte jakým způsobem je vhodné se hlásit na různá stanoviště letových provozních služeb, a Adam Jandora nám nastíní jaké koordinační postupy probíhají mezi řídícími, když vás přeladí z jednoho stanoviště na druhé.
Návod jak si přidat pilotní průkaz, medical a další letecké doklady do Portálu občana, který Vám připomene, že se blíží konec jejich platnosti.
Nejdůležitější informace pro piloty plánující let na Aero 2024. Procvičte si celý let z ČR přes Rakousko do Německa v našem e-learningu, ve kterém uslyšíte a uvidíte komunikaci z celého letu. A nechybí ani navigační tipy, časté omyly, upozornění na zbytečná slova na frekvenci nebo návody, jak něco udělat líp.
Může se létat v mraku? Nebo aspoň kousek od něj? Podle pravidel IFR ano. Ale v takovém případě zajišťuje rozstupy mezi letadly služba ATC. Ve třídě E však létají VFR lety, o kterých tato služba nemusí mít žádné nebo omezené informace. A také proto vznikla minima meteorologických podmínek pro let za viditelnosti (VMC). Každý VFR let musí neustále dodržovat VMC, jejichž součástí je i dodržování rozstupů od oblačnosti.
K narušení vzdušného prostoru dochází, když letadlo vletí do prostoru, do kterého je vyžadováno zvláštní povolení, aniž by takové povolení mělo. Přičemž nejde pouze o řízené prostory, ale i o zakázané či jinak omezené prostory. Přinášíme rady, které pilotům pomohou nechtěným narušením předejít. A také návod, co dělat, když přeci jen k tomuto průšvihu dojde.
Záznam z každoročního semináře ŘLP ČR, s.p. pro všeobecné letectví, kde byly rozebrány podstatné změny v tomto roce. Prezentace jsou k dispozici ke stažení.
Velké srovnání výhod, nevýhod, povinností a práv u průkazů ULL, LAPL, PPL a nakonec i TMG. Zeširoka rozebíráme, který průkaz zvolit, když chcete začít létat s motorovými letadly. Ať už jen jako koníček, kvůli cestování anebo vás láká profesionální kariéra. Tento díl Vám pomůže rozhodnout se, který z těchto průkazů je pro váš začátek nejvhodnější.
První epizoda nového podcastu určeného pro leteckou veřejnost, zejména pro piloty a letecké nadšence. V této epizodě se „kecá“ o specifikách vzdušných prostorů, letových povoleních pro vstup do řízených prostorů, ztrátě spojení a z toho vyplývajících nouzových stavů. V podcastu si řídící letového provozu Adam Jandora a Vít Novozámský povídají s pilotem Michalem Orlitou o zajímavých tématech, často s výukovým přesahem. Nebude chybět ani vyprávění nevšedních historek, ať už z kabiny, nebo zpoza radarů.
Věděli jste, že při skupinovém letu musí mít zapnutý odpovídač pouze vedoucí skupiny? O tom co mají s odpovídačem udělat ostatní piloti ve skupině, a jak má být správně vyplněný letový plán, se dočtete v tomto článku.
V rámci zavádění SMS do provozu organizací byla před lety skupinou odborníků z ICAO a EASA vymyšlena tzv. SMS Gap Analysis. Zde je k dispozici ke stažení přepracovaná do formy živého, interaktivního počítačového nástroje, který je schopen okamžitě podat přehled o stavu SMS, jeho vyspělosti a výkonnosti.
ÚZPLN poměrně rychle vydal závěrečnou zprávu k nehodě UL letadla MC-14 Cri-Cri, ke které došlo při letové ukázce na leteckém dni v Hosíně letos v září.
Na samém chvostu letecké sezóny vyhlašujeme soutěž! Zajímá nás, co si nosíte s sebou na let a co nikdy nesmí chybět ve vaší pilotní brašně, když se vydáváte vstříc vzdušným dobrodružstvím. Inspirujte nás i ostatní piloty.
Stejně jako vloni pořádá odbor provozu letadel Úřadu pro civilní letectví dne 25. 10. 2023 druhý seminář pro provozovatele zvláštního provozu se zaměřením na požadavky na obsah provozní příručky a standardních provozních postupů provozovatelů SPO
Atmosférické jevy snižující dohlednost umí být velmi nebezpečné pro lety podle pravidel VFR i IFR. O svém mluví celá řada leteckých nehod, včetně té nejhorší na letišti Las Palmas. O tom s jakými jevy se můžeme setkat a jak dochází k jejich vzniku se dočtete v tomu článku.
Celodenní individuální kurz na simulátoru systému G1000, během kterého se seznámíte s jeho používáním pro VFR lety, včetně úvodu pro použití při IFR letech. Díky tomu budete schopni tento systém využít ku prospěchu. G1000 je výborný sluha, ale pro ty, kdo s ním neumí, to je zlý pán.
Začal výprodej letošních map Slovenska a Rakouska, sleva až 20%.
V posledních článcích jsme rozebírali iluze při přiblížení a přistání a nakousli jsme prostředky, které mohou být v této kritické fázi letu prospěšné. V tomto článku rozebereme světelné sestupové soustavy pro vizuální přiblížení, se kterými se můžete na letištích setkat.
Vznikly prostory TMA a RMZ letiště České Budějovice (LKCS) společně se změnou jejich atypického ATZ. Před letem v této oblasti se důkladně seznamte s novými postupy, které se týkají veškerého provozu.
Od 28. 8. do 8. 9. 2023 bude ve FIR Praha probíhat vojenské cvičení Odolné nebe, v rámci kterého budou zřízeny prostory ODON.
ÚZPLN vydal závěrečnou zprávu k loňské tragické nehodě Hurricanu v Chebu.
Od 21. 4. 2022 platí nová pravidla, která mění povinnost pilotů při nastavování odpovídače. AIP ČR udává pilotovi povinnost nastavit z vlastní iniciativy kód A 2000, pokud je předmětem letových provozních služeb (ATS) a pokud řídící neurčil jinak. Pokud mu nejsou poskytovány žádné ATS, pilot sám nastavuje kód A 7000, opět pokud řídící neurčil jinak.
Tipy pro žáky:
V dobách leteckého průkopnictví piloty neodvratně lákalo obdivovat krásu létání v oblačnosti. Postupem času, když v tajemných mlhách oblaků přicházelo o život čím dál více lidí kvůli námraze, ztrátě orientace nebo srážce s terénem či dalším letadlem se zjistilo, že to létání v mracích není úplně taková sranda.
Létání za VFR v noci s sebou oproti dennímu létání přináší značné množství výzev a nebezpečí. Proto je k tomu zapotřebí speciální kvalifikace VFR NIGHT a certifikace letadla pro noční provoz. Nejen to je tématem páté epizody podcastu Kecání o lítání, kde spolu jako obvykle kecají řídící a piloti Adam Jandora a Vít Novozámský s Michalem Orlitou. Stejně jako předchozí epizody, i tato je opepřená řadou historek a reálných situací z obou stran leteckého rádia.
K facebookové skupině Lepším pilotem se právě přidal další virtuální prostor pro české a slovenské letce – server na Discordu! Právě tato platforma přináší vhodnější prostředí pro komunikaci, která má v naší letecké bublině místo. Narozdíl od facebooku tam nejsou žádné reklamy, aplikace je zdarma a je osvědčená – Discord totiž používá měsíčně přes 150 milionů aktivních uživatelů.
Pozor! Na prvních 20 uživatelů navíc čeká slevový kupon 20% na všechny produkty v našem e-shopu a všechny naše e-learningové kurzy!
Co musí udělat řídící, když pilot vyhlásí stav nouze? A co když se do nestandardní situace dostane samotné stanoviště řízení letového provozu? Nejen to je tématem čtvrté epizody podcastu Kecání o lítání, kde spolu jako obvykle kecají řídící a piloti Adam Jandora a Vít Novozámský s Michalem Orlitou. Stejně jako předchozí epizody, i tato je opepřená řadou historek a reálných situací z obou stran leteckého rádia.
Co je to Wake Up Call, kdy je dobré ho použít a kdy nikoliv je jedním z témat této epizody podcastu Kecání o lítání. Kromě toho se dozvíte jakým způsobem je vhodné se hlásit na různá stanoviště letových provozních služeb, a Adam Jandora nám nastíní jaké koordinační postupy probíhají mezi řídícími, když vás přeladí z jednoho stanoviště na druhé.
Návod jak si přidat pilotní průkaz, medical a další letecké doklady do Portálu občana, který Vám připomene, že se blíží konec jejich platnosti.
Může se létat v mraku? Nebo aspoň kousek od něj? Podle pravidel IFR ano. Ale v takovém případě zajišťuje rozstupy mezi letadly služba ATC. Ve třídě E však létají VFR lety, o kterých tato služba nemusí mít žádné nebo omezené informace. A také proto vznikla minima meteorologických podmínek pro let za viditelnosti (VMC). Každý VFR let musí neustále dodržovat VMC, jejichž součástí je i dodržování rozstupů od oblačnosti.
K narušení vzdušného prostoru dochází, když letadlo vletí do prostoru, do kterého je vyžadováno zvláštní povolení, aniž by takové povolení mělo. Přičemž nejde pouze o řízené prostory, ale i o zakázané či jinak omezené prostory. Přinášíme rady, které pilotům pomohou nechtěným narušením předejít. A také návod, co dělat, když přeci jen k tomuto průšvihu dojde.
Velké srovnání výhod, nevýhod, povinností a práv u průkazů ULL, LAPL, PPL a nakonec i TMG. Zeširoka rozebíráme, který průkaz zvolit, když chcete začít létat s motorovými letadly. Ať už jen jako koníček, kvůli cestování anebo vás láká profesionální kariéra. Tento díl Vám pomůže rozhodnout se, který z těchto průkazů je pro váš začátek nejvhodnější.
První epizoda nového podcastu určeného pro leteckou veřejnost, zejména pro piloty a letecké nadšence. V této epizodě se „kecá“ o specifikách vzdušných prostorů, letových povoleních pro vstup do řízených prostorů, ztrátě spojení a z toho vyplývajících nouzových stavů. V podcastu si řídící letového provozu Adam Jandora a Vít Novozámský povídají s pilotem Michalem Orlitou o zajímavých tématech, často s výukovým přesahem. Nebude chybět ani vyprávění nevšedních historek, ať už z kabiny, nebo zpoza radarů.
Atmosférické jevy snižující dohlednost umí být velmi nebezpečné pro lety podle pravidel VFR i IFR. O svém mluví celá řada leteckých nehod, včetně té nejhorší na letišti Las Palmas. O tom s jakými jevy se můžeme setkat a jak dochází k jejich vzniku se dočtete v tomu článku.
V posledních článcích jsme rozebírali iluze při přiblížení a přistání a nakousli jsme prostředky, které mohou být v této kritické fázi letu prospěšné. V tomto článku rozebereme světelné sestupové soustavy pro vizuální přiblížení, se kterými se můžete na letištích setkat.
Ve spolupráci s tvůrcem aplikace Databáze letišť jsme spustili stručného a bezplatného průvodce, který je určen pro základní seznámení s aplikací.
Odpovídač, squawk či transponder. Všechno o odpovídačích, jejich módech a pravidlech. Skutečně víte, co všechno “ta krabička” dělá a jak?
Přinášíme přehled nejoblíbenějších kurzů, kterými si můžete i na mobilu prohlubovat svoje letecké znalosti. Must-read pro ty, kteří se chtějí stát lepším pilotem. 👨✈️
Každý den není CAVOK, bohužel. Alfou a omegou VFR pilota je bezesporu počasí – aktuální a budoucí. Počasí na letišti odletu, na trati a na letišti příletu. Kvalitní předletová meteorologická příprava může v kokpitu ušetřit spoustu nepříjemností. Nejeden pilot se v letadle zapotil, když se dostal do nevhodných meteorologických podmínek. Přitom mohlo stačit, aby se před letem informoval a věděl by, že za pravidel VFR nemá šanci let provést…
Interaktivní testy s otázkami, které od roku 2021 používá ÚCL na zkouškách z teoretických znalostí PPL(A) a LAPL(A). V našich testech je zhruba 75% otázek z celé databáze. Zbývajících 25% není veřejných – v tomto poměru jsou složeny i testy na ÚCL.
O tom jakou podobu má zpráva SNOWTAM po nabytí účinnosti změny ze 4. listopadu 2021 se dočtete v tomto článku.
E-kurz pro piloty nejen bezmotorových letadel, ale i těch motorových. Pochopíte vlnové jevy a upozorníme Vás na četná nebezpečí, která v horských oblastech a vysokých výškách hrozí. Všechny teoretické poznatky si ukážeme i prakticky z pohledu pilota.
Rychlost a výška jsou alfa a omega celého létání. Rychloměr proto pro posádku představuje parťáka, bez kterého se všechno mnohem hůře dělá. Občas stačí i tak málo, jako například vosička v pitotce, a z dobrého sluhy je rázem lhář. Základy pilotovy pyramidy znalostí by proto měla, mimo jiné, tvořit podrobná znalost tohoto zařízení, aby i v těžkých chvílích dokázal problém rychle odhalit a přijít se správným řešením. K oživení či odhalení skutečností o tom, jak rychloměr funguje, jaký je rozdíl mezi tím, co měří a co ukazuje, jaké rychlosti rozlišujeme, jakých chyb se dopouští a spoustu dalších, naleznete v rozsáhlém článku - Co měří rychloměr.
Nejen zájemce o pilotní průkaz zveme ke sledování Dobrého rána na ČT2 na téma letecký výcvik.
Zima může být pro letce zákeřná nejen kvůli podmínkám vhodným pro tvorbu námrazy, ale i kvůli podmínkám vyvolávajícím konflikt v našem mozku. V tomto článku se dozvíte o iluzích nazývaných Flat Light a White Out, co mohou způsobit, a jaké techniky je vhodné využít ke snížení rizika.
Jak se neztratit v moři nápisů, značení a značek na letišti se dočtete v naší sérií článků - Letiště. První seznámení se týká vyčkávacích míst, která nevypadají vždy stejně a občas pro nás mají i odlišný význam.
Principy vzniku námrazy jsme podrobně rozebrali v první části Nebezpečných meteorologických jevů: Námraza I. V druhé části - Námraza II. se dozvíte, jak předvídat existenci podmínek vhodných pro tvorbu námrazy na plánované trase na základě běžně dostupných informací, a jaké jsou doporučené reakce od profesionálů z NASA.
Už jste slyšeli o změnách ve vyplňování letového plánu, které jsou v ČR platné od 4. listopadu 2021? V tomto článku je najdete.
Máte zájem o dopravní létání, nebo již máte absolvované výcviky a chystáte se na pohovor, ale nevíte úplně, na co vše se ve světě připravit, a co vás vlastně v práci poté čeká? Chcete si vyzkoušet testové otázky z pohovorů různých společností a získat tak přehled, na co se připravit?
Druhá část článku Najděte se v mlze, ve které se dozvíte jak jsou mlhy klasifikovány, jak jednotlivé druhy mlh vznikají, jaké faktory ovlivňují jejich vlastnosti a jak, a co vede k jejich rozpadu.
Udělejte si jasno v problematice nastavení výškoměru.
Část II. - Prostory LPS FIR, UIR, CTA, TMA, CTR, FRA…
Letecká meteorologie:
Atmosférické jevy snižující dohlednost umí být velmi nebezpečné pro lety podle pravidel VFR i IFR. O svém mluví celá řada leteckých nehod, včetně té nejhorší na letišti Las Palmas. O tom s jakými jevy se můžeme setkat a jak dochází k jejich vzniku se dočtete v tomu článku.
Vysoké teploty a labilní podmínky nahrávají ke vzniku bouřkám, které mohou vyústit jevem zvaný Microburst. Jeho projevy nejsou sice moc dlouhé a ani rozsáhlé, přesto pokud jste ve špatný čas na špatném místě, může vám microburst přinést spoustu problémů, které mohou mít až fatální dopady. O microburstu se dočtete mnohem víc v našem článku - Bubák jménem microburst.
Každý den není CAVOK, bohužel. Alfou a omegou VFR pilota je bezesporu počasí – aktuální a budoucí. Počasí na letišti odletu, na trati a na letišti příletu. Kvalitní předletová meteorologická příprava může v kokpitu ušetřit spoustu nepříjemností. Nejeden pilot se v letadle zapotil, když se dostal do nevhodných meteorologických podmínek. Přitom mohlo stačit, aby se před letem informoval a věděl by, že za pravidel VFR nemá šanci let provést…
O tom jakou podobu má zpráva SNOWTAM po nabytí účinnosti změny ze 4. listopadu 2021 se dočtete v tomto článku.
Umět rozpoznat jednotlivé iluze se do života letce rozhodně hodí, avšak zažít si je v ten nejméně vhodný okamžik a přesto vyjít bez ztráty kytičky, to už je něco. V našem druhém díle iluzí při přistání se dostanete k celé řadě ověřených rad, které vám můžou v nejtěžší hodině nemálo pomoci.
Přistání umí být někdy pěkný oříšek, obzvláště když vám hlava říká něco jiného než palubní přístroje. O okolnostech, které vedou ke vzniku iluzí, a jejich dopadech na posádku se dozvíte v našem novém článku.
Zima může být pro letce zákeřná nejen kvůli podmínkám vhodným pro tvorbu námrazy, ale i kvůli podmínkám vyvolávajícím konflikt v našem mozku. V tomto článku se dozvíte o iluzích nazývaných Flat Light a White Out, co mohou způsobit, a jaké techniky je vhodné využít ke snížení rizika.
Principy vzniku námrazy jsme podrobně rozebrali v první části Nebezpečných meteorologických jevů: Námraza I. V druhé části - Námraza II. se dozvíte, jak předvídat existenci podmínek vhodných pro tvorbu námrazy na plánované trase na základě běžně dostupných informací, a jaké jsou doporučené reakce od profesionálů z NASA.
Většina z nás už nejspíš uložila sebe i své nejdražší stroje k zimnímu spánku a každý letec s touhou se zlepšovat, by si měl udělat chvilku k tomu, naučit se něco nového nebo si jen zopakovat cenné znalosti.
Udělejte si tak kávu nebo teplý čaj a najděte si chvilku na zopakování problematiky spojené se vznikem námrazy.
Druhá část článku Najděte se v mlze, ve které se dozvíte jak jsou mlhy klasifikovány, jak jednotlivé druhy mlh vznikají, jaké faktory ovlivňují jejich vlastnosti a jak, a co vede k jejich rozpadu.
Pilot je povinen neprodleně ohlásit mimořádné meteorologické podmínky. Přečtěte si, které to jsou, a jak se to dělá.
LETECKé předpisy:
Úspěšné každoroční školení s rozborem nehod ÚZPLN. Minimální rozsah je rozšířen o změny v postupech, vzdušném prostoru a zkušenosti z provozu zahrnující časté chyby pilotů pozorované v praxi řídících a instruktorů. Zjistit víc.
Může se létat v mraku? Nebo aspoň kousek od něj? Podle pravidel IFR ano. Ale v takovém případě zajišťuje rozstupy mezi letadly služba ATC. Ve třídě E však létají VFR lety, o kterých tato služba nemusí mít žádné nebo omezené informace. A také proto vznikla minima meteorologických podmínek pro let za viditelnosti (VMC). Každý VFR let musí neustále dodržovat VMC, jejichž součástí je i dodržování rozstupů od oblačnosti.
K narušení vzdušného prostoru dochází, když letadlo vletí do prostoru, do kterého je vyžadováno zvláštní povolení, aniž by takové povolení mělo. Přičemž nejde pouze o řízené prostory, ale i o zakázané či jinak omezené prostory. Přinášíme rady, které pilotům pomohou nechtěným narušením předejít. A také návod, co dělat, když přeci jen k tomuto průšvihu dojde.
Záznam z každoročního semináře ŘLP ČR, s.p. pro všeobecné letectví, kde byly rozebrány podstatné změny v tomto roce. Prezentace jsou k dispozici ke stažení.
Věděli jste, že při skupinovém letu musí mít zapnutý odpovídač pouze vedoucí skupiny? O tom co mají s odpovídačem udělat ostatní piloti ve skupině, a jak má být správně vyplněný letový plán, se dočtete v tomto článku.
Odpovídač, squawk či transponder. Všechno o odpovídačích, jejich módech a pravidlech. Skutečně víte, co všechno “ta krabička” dělá a jak?
Nejenom pro zahraničně nezkušené piloty přinášíme s Michalem Orlitou vědomosti, zkušenosti a tipy pro létání po okolních evropských zemích ve svém nebo zapůjčeném letadle.
Záznam z každoročního semináře ŘLP ČR, s.p. pro všeobecné letectví, kde byly rozebrány podstatné změny v tomto roce.
O tom jakou podobu má zpráva SNOWTAM po nabytí účinnosti změny ze 4. listopadu 2021 se dočtete v tomto článku.
Přišel do Vaší organizace pilot s mimoevropským průkazem? Máte průkaz vydaný mimo EU? Co dělat, když chceme nechat převést či validovat pilotní licenci, která byla vydána ve státě mimo Evropskou Unii na EASA licenci dle Part-FCL a Part-MED?
Is your pilot’s license issued outside the European Union? Or did a pilot with a non-European license come to your organization? What to do if we want to transfer or validate a license that has been issued in a country outside the European Union to make it an EASA license according to Part-FCL and Part-MED?
Podstatné změny v roce 2022 ze záznamu Řízení letového provozu ČR .
Vyčkávací místa mohou být z pohledu bezpečnosti provozu velmi kritická, zejména ve špatných povětrnostních podmínkách. O možných světelných signalizacích, se kterými se u nich můžete setkat a jejich významem se seznámíte v našem novém článku.
Už jste slyšeli o změnách ve vyplňování letového plánu, které jsou v ČR platné od 4. listopadu 2021? V tomto článku je najdete.
Udělat si romantický let při západu slunce bez výcviku NIGHT? O podrobnostech střídání dne a noci a létání za soumraku se dočtete v tomto článku.
Část II. - Prostory LPS FIR, UIR, CTA, TMA, CTR, FRA…
Naučte se orientovat v letecké informační příručce AIP, která vám dá odpovědi na spoustu otázek v každé zemi.
Naučte se orientovat v letecké informační příručce AIP, která vám dá odpovědi na spoustu otázek v každé zemi.
Má nás jako provozovatele chránit před nehodami.
Máte starý zápisník letů? Zpozorněte, než půjdete na ÚCL.
Nejste si jistí určitým postupem? Nebo si říkáte, proč řídící musí postupovat zrovna takhle? Zeptejte se jich.
DTO mohou od 31.5.2019 provádět seznamovací lety.
Část I. - Třídy vzdušného prostoru A, B, C, D, E, F, G
Udělejte si jasno v tom, co je úkolem LPS, a k čemu jsou užitečné.
Když si koupíte auto, vyjeli by jste na silnici bez řidičáku a znalosti pravidel?
letové postupy:
Nejdůležitější informace pro piloty plánující let na Aero 2024. Procvičte si celý let z ČR přes Rakousko do Německa v našem e-learningu, ve kterém uslyšíte a uvidíte komunikaci z celého letu. A nechybí ani navigační tipy, časté omyly, upozornění na zbytečná slova na frekvenci nebo návody, jak něco udělat líp.
K narušení vzdušného prostoru dochází, když letadlo vletí do prostoru, do kterého je vyžadováno zvláštní povolení, aniž by takové povolení mělo. Přičemž nejde pouze o řízené prostory, ale i o zakázané či jinak omezené prostory. Přinášíme rady, které pilotům pomohou nechtěným narušením předejít. A také návod, co dělat, když přeci jen k tomuto průšvihu dojde.
Věděli jste, že při skupinovém letu musí mít zapnutý odpovídač pouze vedoucí skupiny? O tom co mají s odpovídačem udělat ostatní piloti ve skupině, a jak má být správně vyplněný letový plán, se dočtete v tomto článku.
Celodenní individuální kurz na simulátoru systému G1000, během kterého se seznámíte s jeho používáním pro VFR lety, včetně úvodu pro použití při IFR letech. Díky tomu budete schopni tento systém využít ku prospěchu. G1000 je výborný sluha, ale pro ty, kdo s ním neumí, to je zlý pán.
Od 21. 4. 2022 platí nová pravidla, která mění povinnost pilotů při nastavování odpovídače. AIP ČR udává pilotovi povinnost nastavit z vlastní iniciativy kód A 2000, pokud je předmětem letových provozních služeb (ATS) a pokud řídící neurčil jinak. Pokud mu nejsou poskytovány žádné ATS, pilot sám nastavuje kód A 7000, opět pokud řídící neurčil jinak.
Každý den není CAVOK, bohužel. Alfou a omegou VFR pilota je bezesporu počasí – aktuální a budoucí. Počasí na letišti odletu, na trati a na letišti příletu. Kvalitní předletová meteorologická příprava může v kokpitu ušetřit spoustu nepříjemností. Nejeden pilot se v letadle zapotil, když se dostal do nevhodných meteorologických podmínek. Přitom mohlo stačit, aby se před letem informoval a věděl by, že za pravidel VFR nemá šanci let provést…
Přehled aktuálně NOTAMovaných omezení kapacit ŘLP ve FIR Praha.
Průlet řízeným prostorem budete zvládat levou zadní. Díky interaktivnímu cvičení komunikace se na frekvenci už neztratíte. Vhodné jak pro piloty bez zkušeností s řízenými prostory, tak pro piloty, kteří si chtějí vylepšit své dovednosti.
Narušení vzdušného prostoru je hlavním provozním nebezpečím, které vzniká v důsledku rozdělení vzdušného prostoru do různých tříd a struktur, s nimi spojených postupů a společného využívání tohoto prostoru různými kategoriemi uživatelů – často s různými cíli, požadavky a schopnostmi. Podívejte se na doporučení pro uživatele vzdušného prostoru, které mají pomoci snížit počet narušení.
Ačkoliv je lidské tělo úžasný organismus, který je schopen neuvěřitelných věcí, nezbytně vyžaduje základní fyziologické potřeby jako dýchání, tekutiny, spánek, potravu a další. Jakmile dojde k vysazení dodávky těchto potřeb začínají se dít hrozné věci. Jedním z takových stavů je hypoxie, na kterou jsme se zaměřili v tomto článku.
Černá dírá není jenom neuvěřitelně hmotný objekt, který je schopen zakřivit časoprostor. Iluze Černé díry je v letectví známá již od letů prvních nočních pionýrů. K odhalení této dlouho hledané neznámé přispělo mnoho pilotů svými životy. Avšak díky nim a díky výzkumu výrobce Boeing máme celou řadu prostředků a postupů k vyvarování se takovému nebezpečí.
O tom jak správně rozpoznat, kde dráha začíná, jestli danou část můžete využít pro vzlet, přistání, přerušený vzlet či pojíždění, pojednává tento článek.
Letištní dráha může obsahovat celou řadu symbolů, kterým říkáme značení. Každý, kdo chce takovou dráhu použít, by měl být schopen „přečíst si”, co se na oné dráze píše. Po přečtení tohoto článku zjistíte, že pouhým pohledem na dráhu se toho dozvíte skoro stejně, jako kdybyste si ji nalistovali v letištní informační příručce.
Umět rozpoznat jednotlivé iluze se do života letce rozhodně hodí, avšak zažít si je v ten nejméně vhodný okamžik a přesto vyjít bez ztráty kytičky, to už je něco. V našem druhém díle iluzí při přistání se dostanete k celé řadě ověřených rad, které vám můžou v nejtěžší hodině nemálo pomoci.
Přistání umí být někdy pěkný oříšek, obzvláště když vám hlava říká něco jiného než palubní přístroje. O okolnostech, které vedou ke vzniku iluzí, a jejich dopadech na posádku se dozvíte v našem novém článku.
Vyčkávací místa mohou být z pohledu bezpečnosti provozu velmi kritická, zejména ve špatných povětrnostních podmínkách. O možných světelných signalizacích, se kterými se u nich můžete setkat a jejich významem se seznámíte v našem novém článku.
Zima může být pro letce zákeřná nejen kvůli podmínkám vhodným pro tvorbu námrazy, ale i kvůli podmínkám vyvolávajícím konflikt v našem mozku. V tomto článku se dozvíte o iluzích nazývaných Flat Light a White Out, co mohou způsobit, a jaké techniky je vhodné využít ke snížení rizika.
Jak se neztratit v moři nápisů, značení a značek na letišti se dočtete v naší sérií článků - Letiště. První seznámení se týká vyčkávacích míst, která nevypadají vždy stejně a občas pro nás mají i odlišný význam.
Ve vzdušném prostoru třídy E se kromě letadel všeobecného letectví mohou nacházet i velké dopravní letouny, aniž by byly spolu na spojení. Jak je to možné a za jakých podmínek se v něm mohou velké dopravní letouny pohybovat?
O tom co je to FIC a jaké služby jsou poskytovány službou FIS jsme si něco málo řekli již minule. Věděli jste však, jak se správně přihlásit a odhlásit tomu středisku?
Pilot je povinen neprodleně ohlásit mimořádné meteorologické podmínky. Přečtěte si, které to jsou, a jak se to dělá.
Co je to FIC, FIS, FIR, a jak se letová informační služba liší od služby řízení letového provozu, se dočtete v tomto článku.
Udělejte si jasno v problematice nastavení výškoměru.
Nový e-learningový kurz Michala Orlity.
Nejste si jistí určitým postupem? Nebo si říkáte, proč řídící musí postupovat zrovna takhle? Zeptejte se jich.
Frazeologické zajímavosti a detaily, o kterých jste možná ani netušili, že existují.
LETECKÁ školení, kurzy e-learning:
Aeroklubům nově nabízíme možnost přiobjednat si k našemu zimnímu školení navíc i modul školení Rádio, respektive školení osob poskytující informace známému provozu na letištích, kde nejsou poskytovány ATS. To zahrnuje obecnou část o relevantních pravidlech a frazeologii, a letištní část, která je šitá na míru konkrétně Vašemu letišti. Letištní část vychází z oficiálně publikovaných informací ve VFR příručce, a je možno do ní přidat další obsah, který potřebujete – například koordinační dohodu o TRA GA, vaše požární směrnice apod.
Úspěšné každoroční školení s rozborem nehod ÚZPLN. Minimální rozsah je rozšířen o změny v postupech, vzdušném prostoru a zkušenosti z provozu zahrnující časté chyby pilotů pozorované v praxi řídících a instruktorů. Zjistit víc.
Nejdůležitější informace pro piloty plánující let na Aero 2024. Procvičte si celý let z ČR přes Rakousko do Německa v našem e-learningu, ve kterém uslyšíte a uvidíte komunikaci z celého letu. A nechybí ani navigační tipy, časté omyly, upozornění na zbytečná slova na frekvenci nebo návody, jak něco udělat líp.
Záznam z každoročního semináře ŘLP ČR, s.p. pro všeobecné letectví, kde byly rozebrány podstatné změny v tomto roce. Prezentace jsou k dispozici ke stažení.
Stejně jako vloni pořádá odbor provozu letadel Úřadu pro civilní letectví dne 25. 10. 2023 druhý seminář pro provozovatele zvláštního provozu se zaměřením na požadavky na obsah provozní příručky a standardních provozních postupů provozovatelů SPO
Celodenní individuální kurz na simulátoru systému G1000, během kterého se seznámíte s jeho používáním pro VFR lety, včetně úvodu pro použití při IFR letech. Díky tomu budete schopni tento systém využít ku prospěchu. G1000 je výborný sluha, ale pro ty, kdo s ním neumí, to je zlý pán.
Ve spolupráci s tvůrcem aplikace Databáze letišť jsme spustili stručného a bezplatného průvodce, který je určen pro základní seznámení s aplikací.
Přinášíme přehled nejoblíbenějších kurzů, kterými si můžete i na mobilu prohlubovat svoje letecké znalosti. Must-read pro ty, kteří se chtějí stát lepším pilotem. 👨✈️
Nejenom pro zahraničně nezkušené piloty přinášíme s Michalem Orlitou vědomosti, zkušenosti a tipy pro létání po okolních evropských zemích ve svém nebo zapůjčeném letadle.
Záznam z každoročního semináře ŘLP ČR, s.p. pro všeobecné letectví, kde byly rozebrány podstatné změny v tomto roce.
E-kurz pro piloty nejen bezmotorových letadel, ale i těch motorových. Pochopíte vlnové jevy a upozorníme Vás na četná nebezpečí, která v horských oblastech a vysokých výškách hrozí. Všechny teoretické poznatky si ukážeme i prakticky z pohledu pilota.
Průlet řízeným prostorem budete zvládat levou zadní. Díky interaktivnímu cvičení komunikace se na frekvenci už neztratíte. Vhodné jak pro piloty bez zkušeností s řízenými prostory, tak pro piloty, kteří si chtějí vylepšit své dovednosti.
Získejte neomezený přístup ke všem e-learningovým kurzům. K ročnímu členství jako dárek letecká brašna a v ní vždy aktuální Databáze letišť a mapy. Vzdělávejte se u nás a staňte se lepším pilotem.
Kabina letadla plná kouře. Špatná viditelnost na přístroje i ven z letadla, dráždivý kouř vám komplikuje dýchání a pálí v očích. Lektory našeho požárního výcviku v letectví jsou profesionální hasiči a záchranáři.
Podstatné změny v roce 2022 ze záznamu Řízení letového provozu ČR .
Máte zájem o dopravní létání, nebo již máte absolvované výcviky a chystáte se na pohovor, ale nevíte úplně, na co vše se ve světě připravit, a co vás vlastně v práci poté čeká? Chcete si vyzkoušet testové otázky z pohovorů různých společností a získat tak přehled, na co se připravit?
Nový e-learningový kurz Michala Orlity.
Vybudovali jsme místo pro online letecké vzdělávání - a v češtině. Naše kurzy pro piloty, letecké organizace a aerokluby lze spustit kdykoliv, přerušit kdykoliv a dokončit kdykoliv...
Organizujeme povinná školení pro ATO, DTO, CAT a SPO.
Má nás jako provozovatele chránit před nehodami.
Černá dírá není jenom neuvěřitelně hmotný objekt, který je schopen zakřivit časoprostor. Iluze Černé díry je v letectví známá již od letů prvních nočních pionýrů. K odhalení této dlouho hledané neznámé přispělo mnoho pilotů svými životy. Avšak díky nim a díky výzkumu výrobce Boeing máme celou řadu prostředků a postupů k vyvarování se takovému nebezpečí.