Přidejte si letecké doklady do Portálu občana
Státní platforma Portál občana už naplno běží nejen ve webové podobě, ale také jako mobilní aplikace pro Android i iOS. Věděli jste, že si do něj můžete vložit i své letecké doklady? Snad se to tato platforma v budoucnu naučí dělat i automaticky, nicméně již dnes si můžete jakékoliv doklady přidat manuálně sami.
Všechny doklady na jednom místě
Mnozí z Vás pravděpodobně také řešili, že by bylo užitečné ukládat si platnosti všech svých leteckých kvalifikací, průkazů a certifikátů na jedno místo, a mít díky tomu snadný přehled o blížícím se konci platnosti jednoho z nich. Už jsem si zkoušel evidovat platnosti dokladů v nějaké poznámkové aplikaci, také jsem si vkládal data vypršení jako události do kalendáře s nastavením připomínače, nebo jsem si vytvořil excelovou tabulku s přehlednou evidencí těchto termínů. Už jen z množství opakovaných pokusů je zřejmé, že se mi nepovedlo udržet si ani jednu metodu. Při každém prodloužení kvalifikace či průkazu jsem zapomněl, kde je to centrální místo, kam jsem si to chtěl psát. Teď vidím naději, že jsem toto místo objevil.
Dává přeci smysl spravovat všechny doklady na jednom místě, obzvláště pokud nějakým způsobem souvisí se státními institucemi. Tímto místem se stal právě Portál občana, kde lze kromě vyřízení nového řidičáku dělat z pohodlí mobilu i další jinak otravné věci. Například koukat na přehled svých dokladů. Stát mi totiž v Portálu občana dává k dispozici podrobnosti o mém občanském průkazu, řidičáku a cestovním pasu. K tomu si však mohu přidat jakékoliv další doklady, u kterých je zatím možné použít jen jednu funkci. A tou je připomenutí před vypršením platnosti stejně jako například u občanky. Místo, které mi bude jednotně hlídat úplně všechny mé důležité doklady bylo konečně nalezeno!
Jaké jsou výhody leteckých dokladů v Portálu občana?
Díky manuálnímu vložení leteckých dokladů budete Portálem občana upozorněni na jejich blížící se konec platnosti, stejně jako u občanky, řidičáku a cestovního pasu. Upozornění dostanete přes e-mail a/nebo SMS a dá se zapnout/vypnout v jeho nastavení buďto přes web nebo aplikaci. E-mailová upozornění jsou zasílána 90, 60 a 30 dní před koncem platnosti dokladu, SMS zprávu obdržíte 60 a 30 dní před koncem platnosti.
Návod jak si přidat letecké doklady do Portálu občana
S dovolením přeskočím návod jak si Portál občana vůbec pořídit, protože je k dispozici přímo na jeho webu. Ke zřízení stačí mít Identitu občana (kterou má každý, kdo má účet v bance, díky automatickému propojením přes Bankovní identitu) nebo Datovou schránku.
V případě používání webové verze portálu doporučuji provádět přihlašování přes aplikaci Mobilní klíč eGovernmentu, což mi přijde jako nejrychlejší způsob, jelikož umožňuje přihlašování přes otisk prstu nebo rozpoznání obličeje pomocí nativní funkce vašeho smartphonu, takže není nutné si pamatovat nějaké heslo nebo se opakovaně přihlašovat přes bankovní identitu. Nicméně při použití samotné mobilní aplikace Portálu občana se přihlašujete přímo, takže tento mobilní klíč tam není potřeba.
Jak si přidat letecké doklady do Portálu občana:
Obrázky k návodu jsou níže.
Web: Po přihlášení do Portálu občana klikněte vpravo nahoře na Více a v rozbaleném menu zvolte Profil.
Aplikace: Klikněte na Menu vpravo dole, poté klikněte na Profil.Na stránce profilu klikněte na bublinu Doklady.
Sjeďte dolů pod své doklady, kde naleznete tlačítko Přidat vlastní doklad.
Následně stačí vyplnit název dokladu (tento název se vám bude zobrazovat v přehledu dokladů, doporučuji používat názvy příslušných kvalifikací nebo průkazů, které v kládáte – např. SEP land nebo Medical class 2).
Dále můžete vložit i číslo dokladu pro případ, že si jej zde chcete také uchovat.
A nakonec vložte datum začátku platnosti dokladu, nebo alespoň datum konce platnosti dokladu.
Nezapomeňte si zapnout upozornění na konec platnosti dokladů v Nastavení (odkaz přímo u políčka konce platnosti dokladu), kde si můžete zvolit, zda chcete být upozorněni pouze přes e-mail, pouze SMS nebo obojí.
Portál dopravy
Další rozrůstající se státní platformou je Portál dopravy. Osobně doufám, že bude časem integrován přímo do Portálu občana, aby každý resort nakonec neměl svůj autonomní portál. Alespoň, že se dá do Portálu dopravy přihlásit stejně jednoduše jako do Portálu občana.
Pro letce je zde zajímavé, že možnosti letecké agendy jsou zde podstatně větší než v Portálu občana.
Portál dopravy nyní nabízí:
přehled svých průkazů způsobilosti evidovaných na ÚCL,
přehled platnosti svého ověření spolehlivosti (vyžadováno pro vstupy na některá letiště),
a dále pak poskytuje rozcestník těchto odkazů mimo portál:
žádost o ověření spolehlivosti na webu ÚCL,
žádosti pro letecký rejstřík přes portál ÚCL,
registraci provozovatelů a pilotů bezpilotních systémů (dronů) na webu ÚCL.
V Portálu dopravy tedy sice máte možnost prohlížet si platnosti svých leteckých osvědčení od ÚCL, avšak je škoda, že zde není možné zapnout žádné upozornění. To lze zatím udělat pouze přes Portál občana, jak bylo vysvětleno výše.
Zajímavou novou funkcí je však možnost si přes Portál dopravy rezervovat termín pilotních zkoušek na ÚCL.
Portál správy LAA ČR
Co se týče online obsluhy leteckých dokladů, nelze opomenout webový Portál správy LAA ČR. Do něj si lze zřídit přístup pokud vlastníte pilotní nebo technický průkaz vydaný právě Leteckou amatérskou asociací ČR.
Pomocí této platformy si můžete například požádat o prodloužení pilotního průkazu online, nebo zřídit různé druhy leteckých pojištění pilota nebo sportovního létajícího zařízení.
Je pravděpodobné, že výše zmíněné portály a aplikace se budou v čase vyvíjet. Výše uvedené informace byly zkontrolovány k datu 18. 6. 2024. Pokud jste narazili na něco, co zde již neplatí, budu Vám vděčný když mě upozorníte na info@airguru.cz. Děkuji.