Glosa: Časy se mění, pokora (ne)zůstává

V dobách leteckého průkopnictví piloty neodvratně lákalo obdivovat krásu létání v oblačnosti. Postupem času, když v tajemných mlhách oblaků přicházelo o život čím dál více lidí kvůli námraze, ztrátě orientace nebo srážce s terénem či jiným letadlem, se ukázalo, že to létání v mracích není úplně taková sranda.

Piloti s přístrojovou kvalifikací mají z IMC větší respekt, než mnozí VFR piloti – protože narozdíl od nich vědí, co všechno v IMC může hrozit.

Aby se to změnilo, tak se postupně vymyslelo něco jako VMC a VFR, začaly vznikat IFR postupy, přesnější přístroje a především speciální výcvik pilotů na létání (nejen) v mracích. Díky tomu dnes existuje IR, tedy kvalifikace pilota pro létání podle přístrojů za IFR.

Po několika desetiletích přišel rozkvět soukromého létání, a rozmohly se ultralehké stavebnice, které otevřely úžasné létání prakticky každému. Jejich kabiny na první pohled čím dál více připomínaly kokpity dopravních letadel. Bohužel, opravdu jen na první pohled. Tyto obrazovky totiž zdaleka negarantovaly takovou míru spolehlivosti, jako opravdové IFRové přístroje, a především, v kabině seděl pilot bez přístrojové kvalifikace.

Piloti těmto strojům i svým schopnostem věřili čím dál více a, nemajíc potřebných IFRových zkušeností, se jali odhalovat lákavé krásy létání v oblačnosti. Tajemné mlhy oblaků si začaly opět brát své oběti. Další a další lidé přicházeli o život kvůli námraze nebo ztrátě orientace v oblačnosti. Na srážku letadel v mraku ke konci roku 2024 v Česku zatím naštěstí stále čekáme.

Že bychom v letectví opsali pověstný kruh? Zastavme se raději na chvíli a zamysleme se nad tím, že to létání v mracích fakt není taková sranda.

námraza zabíjí †

Smrtí zakončil svůj let pilot UL letounu Shark na Prostějovsku, který se rozhodl stoupat v IMC podmínkách oblačnosti. 29.10.2020 – Foto ÚZPLN, závěrečná zpráva zde.

Detail trosek UL letounu Shark na Prostějovsku z 29.10.2020. Příčinou nehody byla ztráta výškovky flutterem kvůli strmému klesání zapříčiněnému námrazou v oblačnosti a následnou ztrátou kontroly pilota nad letadlem. – Foto ÚZPLN, závěrečná zpráva zde.

Nedávná nehoda †

Zatím poslední tragická nehoda, která pravděpodobně souvisí s VFR letem v IMC, se odehrála začátkem listopadu 2024 na Opavsku. Na vyšetření příčiny však ještě musíme počkat, život pilota se každopádně nevrátí.

IFR vybavení vs. VFR PILOT †††

Ani letadlo s IFR vybavením není zárukou bezpečného letu v IMC, pokud jej řídí VFR pilot bez IR výcviku. V srpnu 2021 vyhasly 3 životy, když takový pilot ztratil kontrolu nad letadlem při pokusu pokračovat ve VFR letu do IMC podmínek v nízké oblačnosti nad česko-slovenským pohraničím. Během jednotek minut po vstupu do oblačnosti se letadlo ocitlo ve vývrtce, kterou ukončil až zemský povrch. Závěrečná zpráva zde.