Létáme do zahraničí
Aktualizováno: 15. 5. 2023
Cestování soukromým letadlem je nejenom díky pandemii čím dál populárnější. Největší výhoda proti pozemní dopravě je úspora času na cestě, přičemž náklady nemusí vždy být o tolik vyšší než při cestě autem. Pokud máme dostatek času, proč si cestu naopak nezpříjemnit několika zajímavými zastávkami? Vždyť letiště jsou již téměř u každého města.
Nejenom pro zahraničně nezkušené piloty přinášíme s Michalem Orlitou vědomosti, zkušenosti a tipy pro létání po okolních evropských zemích ve svém nebo zapůjčeném letadle.
ROZCESTNÍK
NAUČTE SE VÍc s interaktivním e-learningem
Pro každý stát si můžete spustit naše e-learningové kurzy. Je v nich podrobně rozebrána problematika jednotlivých zemí. Lekce, s hlasovým výkladem Michala Orlity, jsou bohaté na grafiku a obsahují interaktivní kvízy . Kurzy lze také zakoupit všechny společně ve zvýhodněném balíčku.
🇸🇰 SLOVENSKO
Začněme tím nejjednodušším. Vydat se vzduchem k našim východním sousedům se není potřeba bát. Zejména zde chybí jazyková bariéra, a většina postupů je docela podobná těm našim. Ale i přesto zde můžeme narazit na mnohdy překvapivé a důležité rozdíly, zejména co se týče vzdušných prostorů a orografie.
POŽADOVANÁ POVOLENÍ
Letadlo registrované na ÚCL (mimo Experimentalů) - bez nutnosti povolení
SLZ registrovaná na LAA - bez nutnosti povolení
Celé Rozhodnutí umožňující létání se SLZ na Slovensko bez dalších formalit: dokument - Dopravný úrad SR
POJIŠTĚNÍ
Pojistka odpovědnosti - platí Nařízení Evropského parlamentu a rady (ES) č. 785/2004 = stejně jako u nás.
Uzemní platnost - pozor, může být různé pro pojistku odpovědnosti a havarijní pojistku.
JAZYKOVÁ ZPŮSOBILOST
ÚCL: „Pro lety VFR na území Slovenska nemusí čeští a slovenští rodilí mluvčí, držitelé průkazu způsobilosti pilota vydaného Úřadem pro civilní letectví, prokazovat znalosti angličtiny ani slovenštiny. Není tedy nutné si před letem na Slovensko dělat zkoušku z ICAO angličtiny.“
Zdroj: ÚCL
LETECKÁ INFORMAČNÍ SLUŽBA
Přímý link na slovenskou leteckou informační službu:
AIP, VFR manuál a další
E-LEARNING
Podrobný rozbor létání na Slovensko, konkrétní tipy a varování před nástrahami na Vás čekají v našem e-learningovém kurzu Letíme na Slovensko. Součástí kurzu jsou i tipy na slovenská letiště, vzorový letový plán a všechny užitečné odkazy ke stažení v PDF s QR kódy, pro použití v terénu.
🇦🇹 RAKOUSKO
Největším lákadlem našeho jižního souseda jsou bezesporu horské masívy Alp a v tomto kurzu si ukážeme, jak naplánovat a doletět nejenom tam.
Požadovaná povolení
Letadlo registrované na ÚCL (mimo Experimentalů) - bez nutnosti povolení
SLZ registrovaná na LAA - bez povolení, ale požaduje se:
letadlová kniha
váhový protokol s určením těžiště
letadlo musí být vybaveno rychloměrem, výškoměrem a kompasem
doklady o údržbě a poslední provedené prohlídce/roční prohlídce
ELT nebo PLB
Hlukový certifikát (70 dBA max)
letadlo musí mít štítek s výrobním číslem
Zákon umožňující létání se SLZ na do Rakouska bez povolení zde (v němčině).
Platnost pilotního průkazu a dokumentů od letadla = uznává se
POJIŠTĚNÍ
Pojistka odpovědnosti - platí Nařízení Evropského parlamentu a rady (ES) č. 785/2004 = stejně jako u nás.
Územní platnost - pozor, může být různé pro pojistku odpovědnosti a havarijní pojistku.
JAZYKOVÁ ZPŮSOBILOST
ÚCL: ...každému pilotovi letounů nebo vrtulníků, který má kvalifikaci IR nebo létá do zahraničí kromě Slovenska, přiřazena úroveň znalostí letecké angličtiny v šestistupňové stupnici dle ICAO, kde 0 je žádná znalost a 6 odpovídá rodilému mluvčímu. Minimální požadovaná úroveň pro pilota je 4.
LAA: článek Aeroweb.cz (originální stanovisko LAA ČR na novém webu již není)
Seznam pověřených organizací - web ÚCL
ICAO angličtinu musí mít zapsanou v průkazu velitel letadla!
Prokázání znalosti němčiny - potvrzení z rakouského/německého leteckého úřadu.
LETECKÁ INFORMAČNÍ SLUŽBA
Přímý link na rakouský AIP:
👉 https://eaip.austrocontrol.at/
Ostatní dokumentace:
👉 https://www.austrocontrol.at/en/pilots/pre-flight_preparation/aim_products/aip
ICAO mapa v PDF:
E-LEARNING
Podrobný rozbor létání do Rakouska, konkrétní tipy a varování před nástrahami na Vás čekají v našem e-learningovém kurzu Letíme do Rakouska. Součástí kurzu jsou i tipy na rakouská letiště, vzorový letový plán a všechny užitečné odkazy ke stažení v PDF s QR kódy, pro použití v terénu.
🇸🇮 SLOVINSKO
Slovinsko je pro nás nejbližší moře a můžeme tam být za míň než 2 hodiny.
Požadovaná povolení
Letadlo registrované na ÚCL (mimo Experimentalů) >>> bez nutnosti povolení
SLZ registrovaná na LAA:
Platnost pilotního průkazu a dokumentů od letadla = uznává se
POJIŠTĚNÍ
Pojistka odpovědnosti - platí Nařízení Evropského parlamentu a rady (ES) č. 785/2004 = stejně jako u nás.
Územní platnost - pozor, může být různé pro pojistku odpovědnosti a havarijní pojistku.
JAZYKOVÁ ZPŮSOBILOST
ÚCL: ...každému pilotovi letounů nebo vrtulníků, který má kvalifikaci IR nebo létá do zahraničí kromě Slovenska, přiřazena úroveň znalostí letecké angličtiny v šestistupňové stupnici dle ICAO, kde 0 je žádná znalost a 6 odpovídá rodilému mluvčímu. Minimální požadovaná úroveň pro pilota je 4.
LAA: článek Aeroweb.cz (originální stanovisko LAA ČR na novém webu již není)
Seznam pověřených organizací - web ÚCL
ICAO angličtinu musí mít zapsanou v průkaze velitel letadla !!
E-LEARNING
Podrobný rozbor létání do Slovinska, konkrétní tipy a varování před nástrahami na Vás čekají v našem e-learningovém kurzu Letíme do Slovinska. Součástí kurzu jsou i tipy na rakouská letiště, vzorový letový plán a všechny užitečné odkazy ke stažení v PDF s QR kódy, pro použití v terénu.
🇭🇷 CHORVATSKO
Chorvatsko je oblíbená letní destinace spousty Čechů. Kurz jsme aktualizovali vzhledem ke vstupu Chorvatska do Schengenského prostoru v roce 2023.
Požadovaná povolení
Letadlo registrované na ÚCL - bez nutnosti povolení
Experimental - nutnost povolení od Leteckých úřadů zemi, nad kterými poletíte
Permit to Fly - zkontrolovat možná omezení
SLZ registrovaná na LAA:
Platnost pilotního průkazu a dokumentů od letadla = uznává se
POJIŠTĚNÍ
Pojistka odpovědnosti - platí Nařízení Evropského parlamentu a rady (ES) č. 785/2004 = stejně jako u nás.
Územní platnost - pozor, může být různé pro pojistku odpovědnosti a havarijní pojistku.
JAZYKOVÁ ZPŮSOBILOST
ÚCL: ...každému pilotovi letounů nebo vrtulníků, který má kvalifikaci IR nebo létá do zahraničí kromě Slovenska, přiřazena úroveň znalostí letecké angličtiny v šestistupňové stupnici dle ICAO, kde 0 je žádná znalost a 6 odpovídá rodilému mluvčímu. Minimální požadovaná úroveň pro pilota je 4.
LAA: článek Aeroweb.cz (originální stanovisko LAA ČR na novém webu již není)
Seznam pověřených organizací - web ÚCL
ICAO angličtinu musí mít zapsanou v průkaze velitel letadla !!
E-LEARNING
Podrobný rozbor létání do Chorvatska, konkrétní tipy a varování před nástrahami na Vás čekají v našem e-learningovém kurzu Letíme do Chorvatska. Součástí kurzu jsou i tipy na rakouská letiště, vzorový letový plán a všechny užitečné odkazy ke stažení v PDF s QR kódy, pro použití v terénu.
🇩🇪 NĚMECKO
Německo je náš největší soused, takže možností kam letět je tam více než dost. Od hor až po moře.
e-learning
Kurz o létání do Německa obecně. Přehled rozdílů a postupů, které pro našince stojí za zmínku.
Procvičíte si celý let z ČR přes Rakousko do Německého Speyeru, kde se nachází známé technické muzeum s mnoha leteckými exponáty. Uslyšíte a uvidíte komunikaci z celého letu. A nechybí ani navigační tipy, časté omyly, upozornění na zbytečná slova na frekvenci nebo návody, jak něco udělat líp.
Uslyšíte korespondenci na celém letu Příbram – Speyer tak, jak probíhá v reále. Radiokorespondenci nejenom uslyšíte, ale také budete mít před sebou přepsanou a ke všemu dostane tipy a rady.
Pochopitelně nechybí vzorový letový plán a informace, jak jej aktivovat. Kurz doplňuje dříve vydaný kurz radiokomunikace pro let do Portorože a přispívá do balíku kurzů pro lety do zahraničí.