Létáme do zahraničí

Aktualizováno: 15. 5. 2023

Cestování soukromým letadlem je nejenom díky pandemii čím dál populárnější. Největší výhoda proti pozemní dopravě je úspora času na cestě, přičemž náklady nemusí vždy být o tolik vyšší než při cestě autem. Pokud máme dostatek času, proč si cestu naopak nezpříjemnit několika zajímavými zastávkami? Vždyť letiště jsou již téměř u každého města.

Nejenom pro zahraničně nezkušené piloty přinášíme s Michalem Orlitou vědomosti, zkušenosti a tipy pro létání po okolních evropských zemích ve svém nebo zapůjčeném letadle.

ROZCESTNÍK

NAUČTE SE VÍc s interaktivním e-learningem

Pro každý stát si můžete spustit naše e-learningové kurzy. Je v nich podrobně rozebrána problematika jednotlivých zemí. Lekce, s hlasovým výkladem Michala Orlity, jsou bohaté na grafiku a obsahují interaktivní kvízy . Kurzy lze také zakoupit všechny společně ve zvýhodněném balíčku.

 
 

🇸🇰 SLOVENSKO

Tatry

Začněme tím nejjednodušším. Vydat se vzduchem k našim východním sousedům se není potřeba bát. Zejména zde chybí jazyková bariéra, a většina postupů je docela podobná těm našim. Ale i přesto zde můžeme narazit na mnohdy překvapivé a důležité rozdíly, zejména co se týče vzdušných prostorů a orografie.

POŽADOVANÁ POVOLENÍ

  • Letadlo registrované na ÚCL (mimo Experimentalů) - bez nutnosti povolení

  • SLZ registrovaná na LAA - bez nutnosti povolení

Celé Rozhodnutí umožňující létání se SLZ na Slovensko bez dalších formalit: dokument - Dopravný úrad SR

Kraľovany

POJIŠTĚNÍ

Pojistka odpovědnosti - platí Nařízení Evropského parlamentu a rady (ES) č. 785/2004 = stejně jako u nás

Uzemní platnost - pozor, může být různé pro pojistku odpovědnosti a havarijní pojistku.

JAZYKOVÁ ZPŮSOBILOST

ÚCL: „Pro lety VFR na území Slovenska nemusí čeští a slovenští rodilí mluvčí, držitelé průkazu způsobilosti pilota vydaného Úřadem pro civilní letectví, prokazovat znalosti angličtiny ani slovenštiny. Není tedy nutné si před letem na Slovensko dělat zkoušku z ICAO angličtiny.“
Zdroj: ÚCL

LETECKÁ INFORMAČNÍ SLUŽBA 

Přímý link na slovenskou leteckou informační službu:
AIP, VFR manuál a další

👉 https://aim.lps.sk


E-LEARNING

Podrobný rozbor létání na Slovensko, konkrétní tipy a varování před nástrahami na Vás čekají v našem e-learningovém kurzu Letíme na Slovensko. Součástí kurzu jsou i tipy na slovenská letiště, vzorový letový plán a všechny užitečné odkazy ke stažení v PDF s QR kódy, pro použití v terénu.


🇦🇹 RAKOUSKO

Vrchol Dachsteinu zapíchnutý v cumulu.

Největším lákadlem našeho jižního souseda jsou bezesporu horské masívy Alp a v tomto kurzu si ukážeme, jak naplánovat a doletět nejenom tam.

Požadovaná povolení

  • Letadlo registrované na ÚCL (mimo Experimentalů) - bez nutnosti povolení

  • SLZ registrovaná na LAA - bez povolení, ale požaduje se:

    • letadlová kniha

    • váhový protokol s určením těžiště

    • letadlo musí být vybaveno rychloměrem, výškoměrem a kompasem

    • doklady o údržbě a poslední provedené prohlídce/roční prohlídce

    • ELT nebo PLB

    • Hlukový certifikát (70 dBA max)

    • letadlo musí mít štítek s výrobním číslem

Zákon umožňující létání se SLZ na do Rakouska bez povolení zde (v němčině).

Platnost pilotního průkazu a dokumentů od letadla = uznává se

POJIŠTĚNÍ

Pojistka odpovědnosti - platí Nařízení Evropského parlamentu a rady (ES) č. 785/2004 = stejně jako u nás

Územní platnost - pozor, může být různé pro pojistku odpovědnosti a havarijní pojistku.

Finále v Innsbrucku.

JAZYKOVÁ ZPŮSOBILOST

  • ÚCL: ...každému pilotovi letounů nebo vrtulníků, který má kvalifikaci IR nebo létá do zahraničí kromě Slovenska, přiřazena úroveň znalostí letecké angličtiny v šestistupňové stupnici dle ICAO, kde 0 je žádná znalost a 6 odpovídá rodilému mluvčímu. Minimální požadovaná úroveň pro pilota je 4. 

  • LAA: článek Aeroweb.cz (originální stanovisko LAA ČR na novém webu již není)

  • Seznam pověřených organizací - web ÚCL

  • ICAO angličtinu musí mít zapsanou v průkazu velitel letadla!

  • Prokázání znalosti němčiny - potvrzení z rakouského/německého leteckého úřadu.


LETECKÁ INFORMAČNÍ SLUŽBA 

Přímý link na rakouský AIP:  

👉  https://eaip.austrocontrol.at/

Ostatní dokumentace:

 👉 https://www.austrocontrol.at/en/pilots/pre-flight_preparation/aim_products/aip

ICAO mapa  v PDF:

👉 https://www.austrocontrol.at/pilots/pre-flight_preparation/aim_products/aeronautical_chart_-_icao_1500_000


E-LEARNING

Podrobný rozbor létání do Rakouska, konkrétní tipy a varování před nástrahami na Vás čekají v našem e-learningovém kurzu Letíme do Rakouska. Součástí kurzu jsou i tipy na rakouská letiště, vzorový letový plán a všechny užitečné odkazy ke stažení v PDF s QR kódy, pro použití v terénu.


🇸🇮 SLOVINSKO

Slovinsko je pro nás nejbližší moře a můžeme tam být za míň než 2 hodiny.

Požadovaná povolení

  • Letadlo registrované na ÚCL (mimo Experimentalů) >>> bez nutnosti povolení

  • SLZ registrovaná na LAA:

 
slovinsko.jpg
 

Platnost pilotního průkazu a dokumentů od letadla = uznává se

POJIŠTĚNÍ

Pojistka odpovědnosti - platí Nařízení Evropského parlamentu a rady (ES) č. 785/2004 = stejně jako u nás

Územní platnost - pozor, může být různé pro pojistku odpovědnosti a havarijní pojistku.

JAZYKOVÁ ZPŮSOBILOST

ÚCL: ...každému pilotovi letounů nebo vrtulníků, který má kvalifikaci IR nebo létá do zahraničí kromě Slovenska, přiřazena úroveň znalostí letecké angličtiny v šestistupňové stupnici dle ICAO, kde 0 je žádná znalost a 6 odpovídá rodilému mluvčímu. Minimální požadovaná úroveň pro pilota je 4. 

LAA: článek Aeroweb.cz (originální stanovisko LAA ČR na novém webu již není)

Seznam pověřených organizací - web ÚCL

ICAO angličtinu musí mít zapsanou v průkaze velitel letadla !!

E-LEARNING

Podrobný rozbor létání do Slovinska, konkrétní tipy a varování před nástrahami na Vás čekají v našem e-learningovém kurzu Letíme do Slovinska. Součástí kurzu jsou i tipy na rakouská letiště, vzorový letový plán a všechny užitečné odkazy ke stažení v PDF s QR kódy, pro použití v terénu.


🇭🇷 CHORVATSKO

Chorvatsko je oblíbená letní destinace spousty Čechů. Kurz jsme aktualizovali vzhledem ke vstupu Chorvatska do Schengenského prostoru v roce 2023.

Požadovaná povolení

  • Letadlo registrované na ÚCL -  bez nutnosti povolení

    • Experimental - nutnost povolení od Leteckých úřadů zemi, nad kterými poletíte

    • Permit to Fly - zkontrolovat možná omezení

  • SLZ registrovaná na LAA:

 
 

Platnost pilotního průkazu a dokumentů od letadla = uznává se

POJIŠTĚNÍ

Pojistka odpovědnosti - platí Nařízení Evropského parlamentu a rady (ES) č. 785/2004 = stejně jako u nás

Územní platnost - pozor, může být různé pro pojistku odpovědnosti a havarijní pojistku.

JAZYKOVÁ ZPŮSOBILOST

ÚCL: ...každému pilotovi letounů nebo vrtulníků, který má kvalifikaci IR nebo létá do zahraničí kromě Slovenska, přiřazena úroveň znalostí letecké angličtiny v šestistupňové stupnici dle ICAO, kde 0 je žádná znalost a 6 odpovídá rodilému mluvčímu. Minimální požadovaná úroveň pro pilota je 4. 

LAA: článek Aeroweb.cz (originální stanovisko LAA ČR na novém webu již není)

Seznam pověřených organizací - web ÚCL

ICAO angličtinu musí mít zapsanou v průkaze velitel letadla !!

E-LEARNING

Podrobný rozbor létání do Chorvatska, konkrétní tipy a varování před nástrahami na Vás čekají v našem e-learningovém kurzu Letíme do Chorvatska. Součástí kurzu jsou i tipy na rakouská letiště, vzorový letový plán a všechny užitečné odkazy ke stažení v PDF s QR kódy, pro použití v terénu.


🇩🇪 NĚMECKO

Německo je náš největší soused, takže možností kam letět je tam více než dost. Od hor až po moře.

e-learning

Kurz o létání do Německa obecně. Přehled rozdílů a postupů, které pro našince stojí za zmínku.

 

Procvičíte si celý let z ČR přes Rakousko do Německého Speyeru, kde se nachází známé technické muzeum s mnoha leteckými exponáty. Uslyšíte a uvidíte komunikaci z celého letu. A nechybí ani navigační tipy, časté omyly, upozornění na zbytečná slova na frekvenci nebo návody, jak něco udělat líp.

Uslyšíte korespondenci na celém letu Příbram – Speyer tak, jak probíhá v reále. Radiokorespondenci nejenom uslyšíte, ale také budete mít před sebou přepsanou a ke všemu dostane tipy a rady.

Pochopitelně nechybí vzorový letový plán a informace, jak jej aktivovat. Kurz doplňuje dříve vydaný kurz radiokomunikace pro let do Portorože a přispívá do balíku kurzů pro lety do zahraničí.