Nové prostory letiště České Budějovice už platí
⚠️ Účinnost prostorů je 17. 7. 2023 ⚠️
ÚCL zveřejnil 21. 3. 2023 opatření obecné povahy, kterým posunul datum účinnosti o dva týdny dříve, než bylo uvedeno v jeho návrhu (původně 1.8.2023, nově 17.7.2023). Opatření nadále vymezuje dříve avizované prostory pro letiště České Budějovice:
TMA České Budějovice (3500ft AMSL - FL95),
ATZ České Budějovice (GND - 3500ft AMSL s nestandardním tvarem),
LKRMZ1 České Budějovice (3500ft AMSL - FL95).
Hlavní důvod k posunutí účinnosti na dřívější datum plyne z hodnocení míry rizik provedeného společností Smartwings, a.s. Vznikl tak požadavek na zajištění zkušebního období pro sledování a vyhodnocení případných narušení nových prostorů v dostatečném předstihu před prvním plánovaným IFR příletem společnosti Smartwings s cestujícími na palubě. Ten je plánován na 2. 8. 2023, což by bylo pouhý jeden den po původním datu vzniku prostorů. ÚCL po projednání všech námitek určilo datum účinnosti na 17. 7. 2023.
Opatření ÚCL dále popisuje provozní dobu a související postupy s aktivací a využívání nových prostorů. Za zmínku stojí, že provozovatel letiště LKCS nebude povolovat opakované cvičné přiblížení IFR letů pro zmírnění dopadů aktivace prostoru TMA na všeobecné letectví.
Klikněte na obrázky pro jejich zvětšení. Zdroj OOP ÚCL.
Všechny související informace s těmito změnami jsou zahrnuty v našem zimním školení pro rok 2023. 👍
Následující informace jsou vyňaty z OOP ÚCL:
Provozní doba a využití prostorů:
ATZ České Budějovice
a) ATZ bude aktivované H24/7.
b) V provozní době AFIS LKCS, tj. v provozní době shodné s provozní dobou letiště LKCS, má ATZ současně atribut RMZ. Mimo provozní dobu letiště LKCS atribut RMZ zaniká.
c) V případě mimořádných změn provozní doby (např. lety obchodní letecké dopravy mimo provozní dobu publikovanou v AIP ČR / VFR příručce) musí být změna oznámena prostřednictvím zprávy NOTAM.
d) V době aktivace prostoru LKTRA74 část ATZ zasahující do tohoto prostoru zaniká.
LKRMZ 1 České Budějovice
a) LKRMZ1 má shodné horizontální a vertikální hranice jako TMA České Budějovice,
b) LKRMZ1 je aktivní mimo dobu aktivace TMA České Budějovice.
c) V době aktivace prostoru LKTRA74 má tento prostor přednost před LKRMZ1 České Budějovice.
TMA České Budějovice
a) TMA bude aktivovaná pouze v provozní době AFIS LKCS a současně v době letu IFR přilétávajícího/odlétávajícího na/z LKCS. V případě mimořádných změn provozní doby letiště LKCS musí být zajištěn postup podle odst. 3.1) c) výše.
b) Informace o aktivaci TMA bude letecké veřejnosti oznámena vysíláním na provozních kmitočtech stanovišť FIC Praha a AFIS České Budějovice.
c) Aktivace TMA bude probíhat v čase 20 minut před ETA přilétávajícího letu IFR nebo 20 min před EOBT odlétávajícího letu IFR. V případě kombinace příletu a odletu nebo v případě příletů/odletů více letadel ve sledu může být doba aktivace TMA na nutnou dobu prodloužena.
d) Deaktivace TMA bude následovat po přistání letu IFR na LKCS nebo až let IFR opustí prostor TMA, případně při změně pravidel letu z IFR na VFR u letadel letících v aktivním TMA (např. z důvodu diverze na jiné neřízené letiště v okolí, nebo zamýšleného přistání na LKCS při současné aktivaci okolních vojenských prostorů apod.).
e) V době aktivace prostoru LKTRA74 má tento prostor přednost před TMA České Budějovice.
Zásady pro využití prostorů:
a) V souladu s rozhodnutím Úřadu o stanovení druhu neřízeného letiště v platném znění a v souladu s Přílohou 3 Vyhlášky Ministerstva dopravy a spojů 108/1997 Sb. musí být v provozní době letiště zajištěna služba AFIS, volací znak „Budějovice Information“ na kmitočtovém kanále AFIS České Budějovice (135,930).
b) Uživatelé vzdušného prostoru, piloti neřízených letadel, plánující let přes ATZ České Budějovice, jsou povinni si před vstupem do ATZ ověřit jeho status a případně udržovat obousměrné spojení s AFIS.
c) Prostor ATZ České Budějovice je klasifikován jako vzdušný prostor třídy G a v provozní době letiště jako prostor RMZ, ve kterém musí být letadlo vybaveno radiostanicí a provozovat ji.
d) Prostor LKRMZ1 České Budějovice je klasifikován jako vzdušný prostor třídy E a jako prostor s povinným rádiovým spojením (RMZ), ve kterém musí být letadlo vybaveno radiostanicí a provozovat ji.
e) Prostor TMA České Budějovice je klasifikován jako vzdušný prostor třídy D.
f) Uživatelé vzdušného prostoru, piloti neřízených letadel, plánující let přes TMA, jsou povinni si před vstupem do TMA České Budějovice ověřit status prostoru. Nebude- li TMA aktivní, musí udržovat oboustranné spojení s FIC a v případě aktivace TMA budou žádáni o přechod na provozní kmitočet ACC.
g) Uživatelé vzdušných prostorů ATZ České Budějovice, TMA České Budějovice aLKRMZ1 České Budějovice jsou povinni postupovat v souladu s dalšími omezeními uvedenými v příslušných kapitolách v AIP ČR a ve VFR příručce.
h) Aktivace omezených prostorů LKTRA74 a LKTSA1, se kterými je ATZ a nebo TMA v konfliktu svojí polohou nebo požadovaným rozstupem, mají přednost před ATZ České Budějovice a aktivovaným prostorem TMA České Budějovice. Rozstupy od těchto prostorů musí být předmětem koordinačních dohod mezi žadatelem a Armádou ČR (dále jen AČR) a Řízení letového provozu ČR, s.p. (dále jen ŘLP ČR, s.p.), které musí být za tímto účelem uzavřeny.
i) V případě, že se v LKTSA1 neprovádí letecká činnost, horizontální rozstupy od hranic tohoto prostoru se nezajišťují.
j) Postupy pro zajištění provozu letů IFR v době aktivace vojenských omezených prostorů (LKTSA1, LKTRA74, LKTRA75, LKTRA76, LKTRA77, LKTRA78, LKTRA79 a LKD11) musí být popsány ve vzájemných dohodách ŘLP ČR, s.p., žadatele a AČR.
k) Do ATZ České Budějovice, TMA České Budějovice a LKRMZ 1 České Budějovice musí být bezodkladně umožněny lety NATINAMDS a NaPoSy PVO ČR. Postupy pro zajištění vstupu těchto letů do předmětných prostorů musí být popsány ve vzájemných dohodách ŘLP ČR, s.p., žadatele a AČR.
l) Po skončení letní sezony 2023 zajistí žadatel ve spolupráci s ŘLP ČR, s.p. vyhodnocení dat z praktického provozu letů IFR na LKCS, koordinace provozních opatření a spolupráce s AČR a s ostatními uživateli vzdušného prostoru s návrhem případných opatření a/nebo změn pro zajištění provozu letů IFR na LKCS. Výsledek provedené analýzy spolu s návrhem případných opatření a/nebo změn pro zajištění provozu IFR na LKCS předloží žadatel do 31. 12. 2023 na podatelnu ÚCL.
Publikované informace:
a) Provozní doba LKCS bude publikována v AIP ČR, části AD 2 a zároveň i ve VFR příručce.
b) Zaslání podkladů na AIM ŘLP ČR, s.p. pro publikaci těchto změn ve vzdušném prostoru zabezpečí žadatel na základě schváleného OOP. Účinnost změny je stanovena publikací v AIP ČR, části AD 2 a zároveň i publikací ve VFR příručce v AIRAC termínu 13. 7. 2023, která bude odložena formou NOTAM do 17. 7. 2023.
c) Zřízením nové ATZ LKCS dle tohoto OOP zaniká původní ATZ LKCS zřízená dle leteckého předpisu L11, čl. 1 (vymezená horizontálně kružnicí o poloměru 3 NM od vztažného bodu letiště a vertikálně zemským povrchem a nadmořskou výškou 4 000 ft).
d) Publikaci v MIL AIP zabezpečí ODVL SPSp MO na základě platného OOP.
📨 Přihlaste se k odběru naší e-mailové výuky a novinky, jako je tahle, Vám nikdy neuniknou!