Výsadky v zónách ATZ aneb hlavně se nesrazit s parašutistou
Hlídáte si ikony padáků v ATZ? © Avion
Narušení vzdušných prostorů je velké téma posledních roků. Nejen že přibývá drobných i významnějších incidentů, ale hlavně se zvětšuje skupina pilotů, kteří to prostě „neřeší“. Já stále věřím, že hlavním motivem je neznalost a nepozornost a není to úmysl či čisté ignorantství. O narušení řízených či vyhrazených vojenských vzdušných prostorů se toho již napsalo a namluvilo hodně, ale významný problém může nastat i při narušení neřízeného prostoru ATZ. Obzvláště když se jedná o ATZ s navigační výstrahou PJE. Proto jsou zóny ATZ s navigační výstrahou PJE nově v Databázi letišť a leteckých mapách zvýrazněny. Pojďme se na problematiku podívat blíže.
Pravidla pro PJE na letišti
PJE = Parachute Jumping Exercise = Provádění padákového výsadku
Navigační výstraha na provádění výsadkové činnosti (PJE) na letišti a v půdorysu ATZ letiště je běžně publikována v leteckých mapách symbolem padáčku. V textové části Databáze letišť je zkratka PJE uvedena u provozní použitelnosti letiště (druh provozu VFR/IFR a den/noc + PJE). Jedná se o „navigační výstrahu“ na provádění výsadkové činnosti v horizontálních hranicích ATZ od GND do horní hranice vzdušného prostoru třídy E (na Slovensku G) - tzn. i nad horní hranicí ATZ! Aktuálně je tedy horní hranice v Čechách FL95 a na Slovensku 8000 ft AMSL. Samotný výsadek se však často provádí z vyšších hladin, kupříkladu z FL145. Nemůžete tedy očekávat, že byste vysazovací letoun v takové výšce spolehlivě zahlédli, takže takové výsadky jsou pro nás prakticky neviditelné. Dokud se neotevřou padáky.
Tato „navigační výstraha“ platí od SR do SS (Slovensko od TB do TE) celoročně. V době provádění výsadkové činnosti musí být poskytována služba AFIS/RADIO na jejímž kmitočtu piloti letadel obdrží informace o prováděné výsadkové činnosti. U letišť, která nejsou označena PJE může být výsadková činnost prováděna jen po vydání „navigační výstrahy“ NOTAMem.
Pravidla pro ATZ
Tolik suchá řeč leteckých předpisů. Všichni jsme se to učili a všichni to tak nějak máme v povědomí. Ale ne všichni toto povědomí zároveň aplikujeme v naší letecké praxi. Kdysi jsem slyšel průpovídku, která mne silně zarazila: CTR není z betonu. Dotyčný pilot tak reagoval na výtku, že si nevšiml narušení řízeného prostoru při svém navigačním letu. Nemělo by se to stát, ale stát se to může. Problém nastává, když to pilot přestane vnímat jako chybu.
Když bych použil žargon dotyčného pilota, tak ATZ není ani z cukrové vaty. A přitom pro vstup do ATZ platí jasně daná pravidla. Vždy musím provést komunikaci se stanovištěm RADIO/AFIS a pokud je mimo provozní dobu, nebo se mi prostě na druhé straně nikdo nehlásí, tak musím vysílat „naslepo“. Pokud na palubě nemám funkční radiostanici, je mojí povinností pilota provést telefonicky koordinaci předem. Prostě bez ohlášení do žádného ATZ nesmím vstoupit. Bohužel jsou piloti, kteří občas nebo i častěji, nějaké to ATZ „přehlédnou“ a prostě to proletí.
Opět se můžeme nechat uchlácholit hlasy, že létáme přeci VFR a koukáme všichni ven z kabiny. Tak míra rizika v tomto případě (průlet ATZ bez radiokomunikace) není nikterak vysoká. Není důležité jestli já osobně s tím souhlasím nebo nesouhlasím. Důležité je, že ani já ani jakýkoliv jiný pilot nemáme mandát tuto míru rizika posuzovat a už vůbec ne z toho vyvozovat „vlastní úpravy“ letových postupů. Jak zde již dříve psal Adam Jandora: „letecké předpisy jsou napsány lidskou krví“.
V leteckých mapách jsme přidali úzký červený lem ke vnitřní hranici ATZ pro zvýraznění trvalé výstrahy na PJE. Dosavadní ikona padáku je zobrazena nadále také. © Avion
PJE nad horní hranicí ATZ
Ano, zde nastává skutečný problém, který však předpisy zcela neřeší. Nad horní hranicí ATZ platí pouze „navigační výstraha“. Dispečer RADIO/AFIS sice všechen „známý provoz“ musí informovat o probíhajícím výsadku, ale provoz který se neohlásí a není ani na poslechu frekvence, se prostě o ničem nedozví. Dobrá pilotní praxe a zdravý rozum nám jednoznačně řeknou: ohlaš se a komunikuj. Ale zdravím rozumem se bohužel neřídí všichni piloti. A když vezmeme v úvahu striktně letecké předpisy, tak se takový pilot nedopustí konkrétní chyby. Můžeme sice argumentovat, že letecký předpis nám přikazuje létat bezpečně a předcházet jakýmkoliv rizikům srážky, ale zde se dostáváme do filosofické úrovně a mohli bychom dlouho polemizovat nad „mírou nebezpečí“.
Stížnosti provozovatelů PJE
Jelikož si provozovatelé PJE dlouhodobě stěžují na piloty, kteří se do ATZ se zvýšenou horní hranicí nehlásí, rozhodli jsme se v Databázi letišť letiště s PJE výstrahou zvýraznit. Jsem přesvědčen, že opomenutí povinné radiokomunikace při průletu ATZ a hlavně nad horní hranicí ATZ (4000 ft AMSL) až do horní hranice navigační výstrahy (FL95 nebo 8000 ft AMSL) není primárně způsobeno laxností či úmyslem, ale neznalostí či nepozorností pilotů. Dle informací od prvozovatelů PJE se nejedná jen o piloty motorových letadel, ale často také o piloty větroňů. Tato situace je ale provozně velmi nebezpečná. Parašutisté se v těchto výškách většinou pohybují volným pádem. Bez otevřeného padáku jsou téměř neviditelní a padají rychlostí až 300 km/h.
Jak k tomu přistoupili na Slovensku
Vybrali dvě letiště kde se skáče nejvíce (Dubnica a Prievidza) a těm vypublikovali RMZ zónu v půdorysu ATZ, ale s vertikálním rozsahem GND - 8000 ft AMSL. Drobnou chybou na kráse je vypublikovaná doba RMZ Dubnica TB-TE a RMZ Prievidza H24 (ale lety VFR noc nejsou zase tolik praktikované, tak je to každému asi dost jedno). Jako řešení potenciálního rizikového provozu to asi není zas tak špatné. Alespoň všem kdo letí okolo a skrz ATZ/RMZ dojde, že tady se děje něco, na co je zapotřebí si skutečně dát pozor.
Navíc mají obě letiště ještě vrchní prostor nazvaný Prieviza 125 a Dubnica 145 s vertikálním rozsahem 8000 ft AMSL - FL125/FL145, který má parametry jakéhosi TRA GA. Na Slovensku totiž není uplatněna třída E, ale nad G-čkem je rovnou třída C (řízený vzdušný prostor - podmínky vstupu FPL a povolení ATC). Tyto prostory v době aktivace mění třídu C na G ale mají parametr RMZ.
No ale mají v tom taky trochu nepořádek, třeba Jasna má vypublikované RMZ v půdorysu ATZ, ale jen GND - 1000 ft AGL, přitom má vypublikovaný padáček - navigační výstrahu do 8000 ft AMSL. A smysluplnost RMZ je také diskutabílní, když zahrnuje pouze část ATZ (při AD ELEV 2103 ft nedosahuje vertikální rozsah RMZ do horního rozsahu ATZ). No prostě bordel. :-) Ale v porovnání s naším IFRovým ATZ České Budějovice to vlastně žádný bordel není…
Zvýraznění ATZ s výstrahou PJE
Aktuální Databázi letišť můžete objednat v e-shopu AirGuru.cz.
Zvýraznění jsme v textové části Databáze letišť provedli vytištěním zkratky PJE červenou barvou (původně byla zkratka tištěna černě jako ostatní text). V leteckých mapách jsme přidali úzký červený lem ke vnitřní hranici ATZ. V podrobné mapě 1:200 000 jsme navíc k textové popisce na okraji ATZ přidali upozornění PJE-FL95 / PJE-8000AMSL (například v příletových mapkách letišť v Profi verzi). Prosím mějte toto nebezpečí na paměti a provádějte důsledně povinnou radiokomunikaci.
Při přípravě zvýraznění jsme měli velké dilema jestli zvýraznit pouze letiště s intenzivním PJE provozem (někdy jsou také tato letiště lidově nazývány DropZone), nebo jestli zvýraznit všechna letiště, která mají přiznaný symbol padáčku. Nakonec jsme došli k závěru, že musíme vypublikovat zvýraznění pro každé ATZ s výstrahou PJE. Prostě nemůžeme rozhodovat o tom, které letiště je z pohledu PJE významné a které je zanedbatelné (takové rozhodnutí je pouze v pravomoci úřadu). Nenapadá mne nic, co bych mohl považovat za přítěž tomu, abychom zvýraznění vypublikovali u každého letiště, které má úřadem schválen statut PJE. Snad kromě drobného balastu v mapě, který je ale významným přínosem k bezpečnosti provozu. V neposlední řadě zde může alespoň vzniknout iniciativa, aby úřad důsledně kontroloval dodržování pravidel pro přidělování statutu PJE danému letišti.
Letecké mapy v mobilní apce Databáze letišť
Seznamte se s aplikací Databáze letišť v bezplatném e-learningovém průvodci.
Nové zvýraznění ATZ s trvalou výstrahou na výsadky se zobrazuje i v aplikaci Databáze letišť. © Avion
Již od 20. února 2025 najdete v naší mobilní apce Databáze letišť provedené všechny popsané zvýraznění (podrobnosti o apce najdete na www.aerobaze.cz/app). A samozřejmě od 20. března 2025 najdete tato zvýraznění také v nově vydané papírové Databázi letišť 2025 a leteckých mapách. V mobilní apce najdete letecké mapy od měřítka 1:1 000 000, přes klasickou pětistovku (1:500 000) až po podrobnou mapu 1:200 000. Samozřejmostí jsou podrobné informace o letištích. Navíc umí apka velmi pěkně navigovat a spolehlivě vás dovede do cíle vašeho letu. Velkou výhodou je také přímo integrované meteo zpravodajství - přes METAR/TAF až po podrobný meteo radar. Tyto on-line meteo informace jsou poskytované přímo od ŘLP ČR a ČHMÚ.
Licence na mobilní apku zdarma? S Klubem Nebeských andělů!
Nezapomeňte, že díky Klubu Nebeských andělů můžete mít licenci na mobilní apku Databáze letišť zdarma. Klub Nebeských andělů slaví letos kulatých 15 let činnosti. Za tu dobu si vybudoval pevné místo v naší letecké komunitě. Hlavním cílem klubu je zvýšit prestiž amatérských sportovních pilotů a narovnat pohled veřejnosti. Klub umožňuje pilotům zapojit se do sítě dobrovolných dopravních zpravodajů s využitím systému společnosti Global Assistance. Nový projekt Florian - piloti hlásí požáry navíc podporuje monitoring a hlášení požárů přímo z našich sportovních letadel. Klub tím přispívá k pozitivnímu vnímání malého letectví širokou veřejností.
Členství v klubu je zcela zdarma a každý člen obdrží zdarma také plnohodnotnou licenci na mobilní apku Databáze letišť a to hned na dvě zařízení - na jeden telefon a jeden tablet. Navíc rozšíříte řady pilotů, kteří přispívají k dobrému jménu sportovního létání. Zde je přímý odkaz na registraci do klubu: https://www.aerobaze.cz/kna (po vyplnění on-line přihlášky obdržíte vaše nové licenční číslo emailem - většinou obratem, nejpozději do druhého dne). Doporučuji vám provést registraci hned teď a neodkládat to. Když se zaregistrujete hned, budete moci již nyní využívat apku s novými leteckými daty a hlavně se vám vaše licence automaticky prodlouží na celou další sezónu až do roku 2026.
Patrik Sainer
Vydavatel vaší Databáze letišť