Zimní omezení provozu v CTR Tuřany
V zimním období od 23. ledna do 28. února 2025 bude významně omezen provoz v CTR Tuřany. Omezení se dotknou i pohybu po provozní ploše brněnského letiště. Důvodem je dočasné přemístění pracoviště TWR do provozní budovy ŘLP za účelem nutné opravy stropu letištní věže.
Omezení je publikováno v AIP SUP 13/24 a pomocí NOTAMů. Zjednodušený výčet omezení naleznete níže. Pokud však provozujete své létání na LKTB a v CTR Tuřany, rozhodně doporučuji seznámit se důkladně přímo se zněním zmíněného suplementu v AIPu. Kupříkladu budou zcela zakázané výcvikové lety, a v CTR bude povinný odpovídač.
Tento článek navíc čerpá i z prezentace pro provozovatele, přináší souhrn omezení a popisuje, jak to bude vypadat v praxi. Přidávám také kontext, který by z AIPového suplementu nemusel být všem zřejmý. Mojí snahou je zároveň pomoci minimalizovat nedorozumění na straně provozovatelů i pilotů, a také snížit množství případných telefonátů s dotazy na možnosti provedení letu.
Co se týče takových telefonních dotazů, tak lze předem říci, že je zcela zbytečné volat na TWR s dotazy typu kdy na vás bude mít TWR prostor, nebo se snahou domluvit si předem kapacitu na nějaký let. Není to z ješitnosti, nýbrž proto, že řídící totiž nemá možnost předem znát či ovlivnit poptávku u těch letů, které nepodléhají povinnosti podávat FPL (VFR, HEMS, policie). Do všeho zároveň vstupují nepravidelnosti kolem IFR letů (sloty, odmrazování, zpoždění kvůli vnějším vlivům) a v neposlední řadě také lety záchranné služby HEMS a policejních letů, které mají v obou případech základnu svých vrtulníků právě na LKTB, a jejich primární lety musí řídící vždy upřednostnit. Proto je nutné u každého letu během tohoto omezení počítat s reálným rizikem zpoždění minimálně v řádu desítek minut, případně i více než hodina.
NOTAMy související s omezením:
X0055/25
A) LKTB B) 2501230000 C) 2502282359
E) REF AIP SUP 13/24, REF AIP LKTB AD2-LKTB-1-13. PO DOBU PLATNOSTI AIP SUP 13/24 NEBUDE MISTNI LETOVA CINNOST POVOLENA. VYJIMKY UVEDENE V LKTB AD 2.20.7.3 SE NEAPLIKUJI.
X0051/25
A) LKTB B) 2501230000 C) 2502052359
E) TRIGGER NOTAM - AIP SUP 13/24 WEF OD 23 JAN 2025 DO 28 FEB 2025 - BRNO/TURANY (LKTB) - DOCASNE PREMISTENI TWR
Proč se to děje
Dlouho plánovaná oprava tuřanské věže se záměrně děje v zimě, kdy lze očekávat nejnižší úroveň VFR provozu, zejména kvůli zhoršeným meteorologickým podmínkám a krátkému dennímu svitu. IFRových příletů a odletů se omezení týká taktéž, ale z jejich podstaty ne tak znatelně (IFR sám o sobě musí být vybaven odpovídačem, musí mít letový plán atd.). Avšak co se týká výcvikových letů (místní letová činnost), tak ty si takříkajíc neškrtnou vůbec, bez ohledu na pravidla letu.
Taková drastická omezení jsou nutnou podmínkou pro udržení bezpečnosti při poskytování ATS z pracoviště dočasné věže, tzv. TEMPO TWR. Toto dočasné pracoviště se totiž nachází na místě, které se kvalitativně nedá s věží srovnávat – je tím první patro provozní budovy ŘLP. Viz fotografie na konci článku. Jiné tzv. contingency stanoviště totiž není k dispozici. Z pracoviště TEMPO TWR nebudou mít řídící zdaleka takový výhled, jaký je pro běžný provoz potřeba. K dispozici mají pouze obyčejná okna v místnosti, ze kterých je vidět jen v určitém výseku směrem na jih, ale často před nimi i v zimě stojí zaparkované Boeingy. Řídícím tak chybí výhled na většinu provozní plochy letiště, finále obou RWY a na celý severní okruh. K opatřením se přistoupilo, aby bylo možné provést nutnou kompletní opravu stropu TWR.
souhrnný přehled omezení
Pro zjednodušení v tomto článku nezmiňuji výjimky pro lety policie, armády, záchranné služby HEMS a SAR. Ty lze nalézt v AIP SUP 13/24.
ℹ️ Omezení se týkají veškerého leteckého provozu, tedy včetně horkovzdušných balonů i dronů (UAS) v CTR Tuřany.
Co je během omezení zakázáno všem (IFR i VFR):
❌ Místní letová činnost (MLČ) není povolena. MLČ = provádění okruhů, cvičná přiblížení atd. Kapacita v rezervačním systému LARS bude nastavena na 0%. Během tohoto omezení navíc není dovoleno ani provedení samotného jednoho přiblížení či touch and go, kterého se jinak rezervace v LARS netýká. Místo toho lze jedině přiletět, provést plné přistání, a pak odletět.
❌ Použití travnaté RWY 08/26 není povoleno.
❌ Let v CTR Tuřany bez odpovídače není povolen.
❌ Zvláštní let VFR v CTR Tuřany není povolen. V případě meteorologických podmínek, které se pohybují blízko spodním limitům VMC je proto důležité zvážit případný odlet z LKTB v případě, kdy se budete chtít také vrátit. Kdyby se po vašem opuštění CTR zhoršily podmínky pod minima VMC, řídící vám již nesmí povolit vstup do CTR a musíte mít připravené záložní letiště.
❌ Použití opačné RWY než je RWY v používání není povoleno.
❌ Na provozní ploše se nesmí v jeden okamžik nacházet více než jedno letadlo. Tohle má největší vliv na omezení kapacity, a proto je nutné počítat s rizikem velkého zdržení i v případě obyčejného příletu nebo odletu. Očekává se, že zdržení mohou běžně dosahovat desítek minut, v případě větší provozní poptávky i více než hodinu. ⚠️ U příletů proto nezapomeňte plánovat výrazně větší rezervu paliva pro vyčkávání mimo blízkost letiště, případně pro let na záložní letiště. Zdržení je nutné očekávat i v případě odletu. Toto omezení je nutné pro dodržení základní funkce služby TWR, která má především zabraňovat srážkám letadel na provozní ploše. Poněvadž z pracoviště TEMPO TWR není na provozní plochu vidět, lze riziko srážky na provozní ploše eliminovat pouze tímto způsobem.
❌ Provoz více než jednoho letadla na okruhu (včetně finále a polohy proti větru/po vzletu) není povolen.
Omezení specifická pro IFR lety:
🚫 Přiblížení okruhem bude povoleno pouze v nezbytných případech. Například je-li to provozně vhodné, nebo vynutí-li si to nepřízeň počasí, nestandardní stav, stav nouze a podobně.
🚫 Vizuální IFR přiblížení je povoleno pouze z jižního směru. Například je-li to provozně vhodné, nebo vynutí-li si to nepřízeň počasí, nestandardní stav, stav nouze a podobně.
🚫 Zaveden časový rozstup mezi IFR přílety nejméně 10 minut. Tento rozstup zajistí přibližovací služba, a to z důvodu obsazení provozní plochy předcházejícím letadlem po přistání. Následující IFR přílet nesmí minout úroveň 1 NM finále dříve, než jakýkoliv předchozí provoz ohlásí zaparkování mimo provozní plochu. V opačném případě musí TWR nařídit letadlu na finále provést průlet (go around), viz omezení max 1 letadla na provozní ploše letiště výše.
Co dalšího můžete čekat?
ℹ️ TWR musí od pilotů vyžadovat hlášení poloh na provozní ploše, a hlášení po vzletu a po přistání.
ℹ️ Skupinovým letům nemusí být vydáno povolení ke vstupu do CTR.
ℹ️ Pojíždění po TWY A západně od TWY B bude povoleno pouze letadlům, které v této oblasti parkují. Což jsou všechna letadla v areálu sever (TWY F) a v hangárech 7 až 12. Toto omezení je způsobeno nulovou možností výhledu do této oblasti z pracoviště TEMPO TWR a také provozem záchranné služby HEMS od hangáru 10.
ℹ️ Omezení pohybu vozidel a osob na provozní ploše letiště. I těch se týká pravidlo, že žádnému vozidlu ani osobě nebude povolen vstup na provozní plochu, dokud se na ní nachází letadlo. Platí to i opačně, tzn. dříve než bude potřeba vstoupit na provozní plochu s letadlem, TWR nařídí všem vozidlům a osobám včas opustit provozní plochu, a toto oznámit rádiem.
Jak vypadá TEMPO TWR
Zatímco běžné pracoviště věže nabízí panoramatický výhled na provozní plochu i všude kolem letiště, v případě pracoviště TEMPO TWR je to úplně jiná písnička. Pro pochopení jak moc má řídící na TEMPO TWR omezené podmínky přikládám fotografie tohoto pracoviště ve srovnání s pohledem z normální TWR. Letištní řídící totiž většinu své práce zakládá na vizuálním pozorování provozu. Často o tom pilot ani nemusí vědět, že zrovna obdrží povolení od řídícího, které je striktně podmíněno tím, že musí mít dotčená letadla nepřetržitě ve vizuálním dohledu – radar, kvůli bezpečnosti, často nestačí.
Zdroje: AIP ČR, prezentace ŘLP VLPS TWR LKTB pro provozovatele