Přihlásit se můžeme, odhlásit se musíme
Proč tomu tak je, a jaké následky může mít neodhlášení se z frekvence?
O tom co je to FIC a jaké služby jsou poskytovány službou FIS jsme si něco málo řekli již minule. Věděli jste však, jak se správně přihlásit a odhlásit středisku FIC?
Vzdušný prostor byl organizací ICAO rozdělen do 7 tříd A-G, avšak v České republice se můžeme setkat pouze se čtyřmi z nich - C, D, E a G. O tom jak se tyto třídy od sebe odlišují a jaké podmínky v nich platí se dočtete v našem článku - Rozdělení vzdušného prostoru I.
Ačkoliv je služba FIS poskytována v celém FIRu (GND - FL 660), VFR lety se čistě s touto službou mohou setkat zejména v prostorech třídy E a G (GND - FL 95). Při letu v těchto prostorech není vyžadováno oboustranné spojení, avšak abyste se nestali nechtěným cílem velkého dopravního letadla, je nadmíru doporučováno frekvenci FICu alespoň monitorovat. Důvod proč tomu tak je, se taktéž dočtete v našem článku - Rozdělení vzdušného prostoru I v části o vzdušném prostoru třídy E.
Ale zpět k věci. Navzdory tomu, že VFR let v třídě E a G nepodléhá letovému povolení a je poněkud „volnějším”, i tak má svá pravidla. Jedním z nich je, že jakmile se jednou přihlásíte středisku FIC (Praha INFORMATION), musíte se z něj kvůli poskytované pohotovostní službě i odhlásit, tzn. oznámit přechod na jinou frekvenci (na FICu nežádáme o přechod, ale oznamujeme přechod). Pakliže tak neučiníte, dispečer bude zbytečně zaneprázdněn snahou získat informace, kam jste „zmizeli“, a může dojít až k vyhlášení údobí nouze o vašem letadle a zbytečné mobilizaci složek záchranného systému a vrtulníků SAR.
V praxi se dispečeři FIC i řídící letového provozu nejprve snaží s pilotem nějakým způsobem spojit ještě před vyhlášením nouze, protože i piloti dělají chyby. V každém případě však musí brát v úvahu, že kdykoliv může jít o skutečnou nouzi, kdy posádka letadla potřebuje záchranu.