Nový formát SNOWTAM (GRF)
Aktualizováno 29. 11. 2022
Ode dne 4. listopadu 2021 nabyl účinnosti nový formát SNOWTAMu, který zavedlo ICAO, a který je závazný pro všechny jeho členské státy. Na konci článku je vysvětleno, jak ho dekódovat, aby jste nepotřebovali SNOWTAM decoder.
Přístup k aktuálnímu znění SNOWTAM LKPR, LKTB, LKMT, LKKV a další česká letiště je k dispozici na IBS ŘLP.
Global Reporting Format
Ke změně formátu zprávy SNOWTAM došlo za účelem přechodu na nový Globální formát hlášení (GRF - Global Reporting Format) stavu povrchu RWY. Ten je v Evropské unii platný již od 12. srpna 2021. Podle EASA nová metodika GRF zajistí jednotný a globálně harmonizovaný způsob hodnocení a hlášení stavu povrchu dráhy a odpovídajícím způsobem zlepší výkonnost letové posádky při vzletu a přistání. Tím se sníží bezpečnostní rizika související s vyjetím z dráhy, což je nejběžnější forma incidentů souvisejících s bezpečností dráhy.
Runway Conditions Report
Hlášení spadající pod GRF se nazývá Hlášení stavu dráhy - RCR (Runway Conditions Report), což je komplexní standardizované hlášení týkající se stavu povrchu dráhy a jeho vlivu na výkonnost letadel při vzletu a přistání.
RCR vychází z toho, že pohybové plochy jsou vystaveny různým klimatickým podmínkám, jsou posuzovány rozdílnými technikami a tudíž dochází k výrazným rozdílům hlášených stavů a zpoždění hlášení zásadních změn. Filozofie RCR je taková, že provozovatel letiště posuzuje stav povrchu dráhy, kdykoliv se na provozované dráze vyskytuje voda, sníh, rozbředlý sníh, led nebo námraza. Tyto látky se označují jako kontaminant (contaminant), ale v dokumentaci od Eurocontrol se používá navíc i výraz nános (deposit).
Na základě tohoto posouzení se hlásí kód stavu dráhy - RWYCC (Runway Conditions Codes) a popis povrchu drah. RCR tak stanovují společnou řeč mezi provozovatelem letiště, výrobcem letounu a provozovatelem letounu. Rovněž jsou hlášeny chemikálie pro odmrazování letadel a jiná znečištění, které ale nejsou uvedeny v seznamu deskriptorů stavu povrchu dráhy, protože jejich vliv na charakteristiky tření povrchu RWY a RWYCC nelze standardizovaným způsobem hodnotit.
Runway Conditions Codes
Kód stavu dráhy RWYCC je číslo od 0 (nejhorší podmínky - kluzký povrch) do 6 (nejlepší podmínky - suchý povrch) popisující každou třetinu RWY podle typu, tloušťky a pokrytí daným znečištěním. Takové hodnocení vychází z matice pro posouzení stavu dráhy - RCAM (Runway Condition Assessment Matrix) a z hlášení pilotů týkajících se brzdných účinků. Účelem RWYCC je umožnit letové posádce výpočet provozní výkonnosti letounu.
RWYCC se uvádí vždy pro všechny třetiny RWY i v případě stejných podmínek na celé RWY. Pro každou třetinu RWY platí, že směr jejich uvádění musí být ve směru RWY s nižším číslem označení (např. v případě RWY 08/26 bude pořadí údajů ve směru RWY 08).
Ale POZOR!
Při předávání informací o stavu povrchu RWY ze strany ATS letovým posádkám jsou úseky třetin RWY, označovany jako první, druhá nebo třetí část dráhy, kdy první část znamená vždy první třetinu dráhy při pohledu ve směru přistání nebo vzletu, jak je znázorněno na obrázku 2. Neplatí zde tedy pravidlo hlášení ve směru RWY s nižším číslem označení, které se používá ve všech ostatních případech, například textové podobě zprávy SNOWTAM.
Pokud má dráha posunutý práh dráhy, je délka posunutého prahu dráhy zahrnuta v celkové délce dráhy rozdělené do tří třetin, jak je znázorněno na obrázku 3.
Změna definice
Změna formátu zprávy SNOWTAM zachází do samotných základů, proto se od 4. listopadu 2021 změnila i samotná definice zprávy SNOWTAM:
SNOWTAM je definován jako NOTAM zvláštní série ve standardním formátu poskytující hlášení o stavu povrchu oznamující přítomnost, nebo skončení nebezpečných podmínek na pohybové ploše způsobených sněhem, ledem, rozbředlým sněhem, námrazou, stojící vodou nebo vodou původem ze sněhu, rozbředlého sněhu, ledu nebo námrazy.
Poznámka 1:
SNOWTAM, kde SNOW (sníh) napovídá tomu, že výskyt takových zpráv je omezen pouze na zimní měsíce. Jelikož je v jeho definici nově zahrnuta i stojící voda (STANDING WATER), můžeme se s ním setkat kdykoliv, a to i v létě.
Doba platnosti
Maximální doba platnosti zprávy SNOWTAM může být 8 hodin. Jestliže nedojde po této době k vydání nové zprávy SNOWTAM, je předchozí zpráva zneplatněna a je předpokládáno, že na dráze již nejsou žádné provoz omezující podmínky k hlášení.
Dále platí, že každý nový SNOWTAM ruší předchozí SNOWTAM. Neuplatňuje se zde podmínka odkazu na starý SNOWTAM v nové zprávě SNOWTAM, jako tomu je u zprávy NOTAM.
Nový SNOWTAM by pak měl být vydán, kdykoliv dojde k významné změně stavu povrchu dráhy vydané prostřednictvím RCR. V důsledku zhoršení/zlepšení podmínek může být SNOWTAM DOWNGRADED/UPGRADED na základě některého z následujících bodů:
jakákoliv změna RWYCC;
jakákoliv změna typu znečištění (DRY → WET, FROST → WET SNOW atd.);
jakákoliv změna v hlášené hodnotě procentuálního pokrytí RWY (tabulka 2);
jakákoliv změna tloušťky vrstvy znečištění uvedena pro příslušné znečištění v tabulce 3 ve sloupci „Significant Change” (tabulka 3);
jakákoliv další informace, například hlášení posádky o brzdícím účinku RWY, která je podle používaných posuzovacích technik známá jako významná.
Dekódování SNOWTAMu
V předpisu L 10066 - Postupy pro letové navigační služby - Správa leteckých informací je k nalezení spousta informací a doplňků ke zprávě SNOWTAM. Kromě již neplatných informací zde najdeme nový formulář SNOWTAM (platný od 4. listopadu 2021), nový návod k vyplnění a čtyři příklady nové zprávy SNOWTAM. Abychom vás ještě více seznámili s novým formátem, dekódujeme si příklad č. 4 společně:
Příklad SNOWTAM pro letiště EADD:
GG EADBZQZX EADNZQZX EADSZQZX
170350 EADDYNYX
SWEA0152 EADD 02170345
(SNOWTAM 0152
EADD
02170055 09L 5/5/5 100/100/100 NR/NR/03 WET/WET/SLUSH
02170135 09R 5/2/2 100/50/75 NR/06/06 WET/SLUSH/SLUSH
02170225 09C 2/3/3 75/100/100 06/12/12 SLUSH/WET SNOW/WET SNOW 35
DRIFTING SNOW. RWY 09L LOOSE SAND. RWY 09R CHEMICALLY TREATED. RWY 09C CHEMICALLY TREATED)
jak dekódovat snowtam
Takový SNOWTAM se skládá ze 3 částí:
1. Všeobecná část - horní část zprávy, která identifikuje, kdo je adresát, kdo je odesílatel, kdy byla zpráva podána atd. Pro posádky letadel jde o nepodstatné informace:
GG popisuje přednostní značku a EADBZQZX EADNZQZX EADSZQZX je označení adresátů;
170350 udává datum a čas podání ve formátu DDhhmm - 17. den v měsíci v 0350 a EADDYNYX je označené odesílatele;
SW je označení pro zprávu SNOWTAM, EA je zeměpisné označení státu (Česká republika = LK), 0152 je pořadové číslo zprávy SNOWTAM (číslování v rámci kalendářního roku), EADD identifikuje letiště platnosti a 02170345 je datum a čas posuzování ve formátu MMDDhhmm - 17. února v 0345.
2. Část „Výpočet výkonnosti letounu” - prostřední část je z pohledu posádek letadel nejdůležitější, protože na základě těchto informací jsou schopni určit výkonnost letounu, např. potřebnou délku přistání:
SNOWTAM 0152 a EADD pouze opakuje sériové číslo zprávy SNOWTAM a kód letiště;
02170055 (položka B) je opět čas (MMDDhhmm) posuzování stavu konkrétní dráhy 09L (udáváno je vždy nižší číslo dané dráhy);
5/5/5 je kódové hodnocení stavu RWYCC každé třetiny dráhy odvozeno z matice RCAM (viz tabulka 1);
100/100/100 udává kolik procent plochy dráhy je znečištěno. Hodnoty jsou opět udávány pro třetiny délky RWY. Pokud je hlášeno NR (not reported), znečištěno je méně než 10 % povrchu v dané třetině;
NR/NR/03 udává tloušťku vrstvy znečištění v milimetrech pro každou třetinu RWY. Pokud není tloušťka hlášena nebo je menší než minimální hodnota k hlášení je uvedeno NR. Tato informace je uváděna pouze pro DRY SNOW, WET SNOW, SLUSH a STANDING WATER;
WET/WET/SLUSH zde je uveden popis stavu pro každou třetinu RWY zvlášť. Všechny použitelné popisy stavu (druhy kontaminantů/nánosu) najdete níže (viz poznámka 2). Pokud není stav hlášen, je uvedeno NR. U dráhy 09C je navíc uvedena položka H, která indikuje do jaké šířky v metrech je tato dráha očištěná („SLUSH/WET SNOW/WET SNOW 35“), tedy 35 metrů. Uvádí se pouze pokud je dráha očištěná (použitelná) v menší šířce, než je publikovaná šířka dráhy;
Poznámka 2, všechny druhy kontaminantů:
- COMPACTED SNOW (UJEŽDĚNÝ SNÍH)
- DRY SNOW (SUCHÝ SNÍH)
- DRY SNOW ON TOP OF COMPACTED SNOW (SUCHÝ SNÍH NA UJEŽDĚNÉM SNĚHU)
- DRY SNOW ON TOP OF ICE (SUCHÝ SNÍH NA LEDU)
- FROST (NÁMRAZA)
- ICE (LED)
- SLUSH (ROZBŘEDLÝ SNÍH)
- STANDING WATER (STOJÍCÍ VODA)
- WATER ON TOP OF COMPACTED SNOW (VODA NA UJEŽDĚNÉM SNĚHU)
- WET (MOKRÁ)
- WET ICE (MOKRÝ LED)
- WET SNOW (MOKRÝ SNÍH)
- WET SNOW ON TOP OF COMPACTED SNOW (MOKRÝ SNÍH NA UJEŽDĚNÉM SNĚHU)
- WET SNOW ON TOP OF ICE (MOKRÝ SNÍH NA LEDU)
- DRY (SUCHÁ) (hlásí se pouze v případě žádného znečištění)
v následujících řádcích jsou položky opakovány pro ostatní RWY.
Poznámka 3:
Pokud se podává hlášení k více než jedné dráze, položky od B do H se opakují pro každou dráhu. Veškeré položky najdete rozepsány v publikaci AIP v části AD 1.2-7 Návod na vyplnění formuláře SNOWTAM.
3. Část „Situační přehled” - v poslední části jsou uvedeny další poznámky k podmínkám na RWY („DRIFTING SNOW. RWY 09L LOOSE SAND.“ atd.) Jednotlivé prvky této části jsou oddělovány tečkou. Prvky, pro které neexistují žádné informace nebo nejsou splněny okolnosti podmiňující jejich publikaci, se zcela vynechávají. Položky využitelné v této části jsou označovány od I do T. V téhle části se obvykle popisují i podmínky na pojezdových drahách a odbavovacích plochách (např. „ALL TWYS POOR. ALL APRONS POOR.“ indikuje špatný brzdný účinek na zmíněných plochách). Následující výčet a definici naleznete taktéž v publikaci AIP v části AD 1.2-7 Návod na vyplnění formuláře SNOWTAM.
Položka I - Zkrácená délka RWY. Uveďte příslušné označení RWY a použitelnou délku v metrech (RWY nn[L] nebo nn[C] nebo nn[R] REDUCED TO [n]nnn).
Poznámka: Tato informace je podmíněna vydáním NOTAM s novým souborem vyhlášených délek.
Položka J - Sněhové jazyky na RWY. Hlásí-li se, uveďte „DRIFTING SNOW“.
Položka K - Posyp pískem na RWY. Je-li hlášen posyp pískem na RWY, uveďte označení RWY nižšího čísla a s mezerou „LOOSE SAND“ (RWY nn nebo RWY nn[L] nebo nn[C] nebo nn[R] LOOSE SAND).
Položka L - RWY chemicky ošetřena. Pokud bylo hlášeno použití chemického ošetření, uveďte označení RWY nižšího čísla a s mezerou „CHEMICALLY TREATED“ (RWY nn nebo RWY nn[L] nebo nn[C] nebo nn[R] CHEMICALLY TREATED).
Položka M - Sněhové valy na RWY. Pokud je na RWY hlášena přítomnost kritických sněhových valů, uveďte označení RWY nižšího čísla a s mezerou „SNOW BANK“ a s mezerou „L“ (vlevo) nebo „R“ (vpravo) nebo „LR“ (po obou stranách), doplněným vzdáleností od osy v metrech oddělenou mezerou FM CL (RWY nn nebo RWY nn[L] nebo nn[C] nebo nn[R] SNOW BANK Lnn nebo Rnn nebo LRnn FM CL).
Položka N - Sněhové valy na pojezdové dráze. Pokud je na pojezdové dráze hlášena přítomnost sněhových valů, uveďte označení pojezdové dráhy a s mezerou „SNOW BANK“ (TWY [nn]n SNOW BANK).
Položka O - Sněhové valy vedle RWY. Pokud je hlášena přítomnost sněhových valů narušujících výškový profil ve sněhovém plánu letiště, uveďte označení RWY nižšího čísla a „ADJ SNOW BANKS“ (RWY nn nebo RWY nn[L] nebo nn[C] nebo nn[R] ADJ SNOW BANKS).
Položka P - Stav pojezdové dráhy. Pokud je hlášen stav pojezdové dráhy jako špatný, uveďte označení pojezdové dráhy, doplněné s mezerou slovem „POOR“ (TWY [n nebo nn] POOR nebo ALL TWYS POOR).
Položka R - Stav odbavovací plochy. Pokud je hlášen stav odbavovací plochy jako špatný, uveďte označení odbavovací plochy, doplněné s mezerou slovem „POOR“ (APRON [nnnn] POOR nebo ALL APRONS POOR).
Položka S - NIL
Poznámka: Nevyplňuje se.
Položka T - Poznámky v otevřené řeči.