Letiště: Dráhové značení

Podíváme-li se na letiště ze shora, tak zjistíme, že se na pohybových plochách nachází opravdu velká spousta čar a symbolů. Jejich přítomnost není opodstatněná pouhou potřebou vyvolat dojem krásy, i když u některých leteckých nadšenců skutečně může docházet k uvolnění značné dávky oxytocinu v těle. Ovšem uplatnění těchto čar a symbolů, odborně nazývaných značení, je mnohem důležitější a promyšlenější, než se by se na první pohled mohlo zdát. Informace předávané prostřednictvím značení na RWY si rozebereme v tomto článku.


Prahové značení

S prahovým značením se setkáme na všech zpevněných přístrojových RWY a na zpevněných nepřístrojových RWY kódového čísla 3 nebo 4. Tam, kde nejsou žádné překážky zasahující nad přibližovací rovinu, je práh RWY obvykle umístěn na začátku RWY. Na nezpevněných RWY musí být prahy vyznačeny značkami ve tvaru písmene „L” umístěných v rozích prahu RWY se základnou směřující ven. V takovém případě nehovoříme o značení, nýbrž o značkách, které jsou dle předpisu L-14 Letiště definovány jako předměty umístěné nad úrovní země pro vyznačení překážky nebo vymezení hranice, kdežto značení představují symboly nebo skupiny symbolů vyznačené na povrchu pohybové plochy za účelem poskytování leteckých informací.


Prahovým značením se pak rozumí skupina stejných podélných pruhů (podobá se přechodu pro chodce) rozmístěných souměrně k ose RWY ve vzdálenosti 6 m od prahu RWY. Počet těchto pruhů není vůbec náhodný, ale poskytuje posádkám informaci o minimální šířce dráhy.


Taková informace může být velmi nápomocná k předcházení vizuální iluze při přiblížení a přistání. O možných dopadech způsobených rozdílnými rozměry RWY a dalšími faktory se dočtete v našem článku - Iluze: Přistání I.


Prahové značení RWY 04 na letišti OSTRAVA / Mošnov; zdroj: Mapy.cz

Jedinou výjimkou mohou být RWY pro nepřesné přístrojové přiblížení a nepřístrojové RWY o šířce 45 m nebo větší, kde mohou být pruhy rozmístěny tak, jak je patrné z obrázku dole (C). Byla zmíněna jediná výjimka, bohužel jde pouze o výjimku v předpise. Letiště mají možnost od tohoto požadavku upustit a podniknout jiné kroky na základě vypracované a úřadem schválené studie. Přesto ve většině případů tyto požadavky odpovídají platným předpisům.  


Příčný pruh

Jedná-li se o RWY, kde došlo z nějakého důvodu k dočasnému nebo trvalému posunu prahu RWY, nebo jestliže konec RWY není kolmý k její ose, musí být k prahovému značení přidán příčný pruh o šířce alespoň 1,8 m.

Trvale posunutý práh dráhy


Zaměřovací bod

Zaměřovacím bodem se značí místo, kde by mělo dojít ke kontaktu podvozku s RWY při přistání. Měli bychom se s ním setkat na obou koncích všech zpevněných přístrojových RWY a na zpevněných nepřístrojových RWY kódového čísla 3 nebo 4. Na ostatních RWY nejsou předpisem požadovány, přesto zde mohou být vyznačeny. Značení zaměřovacího bodu je tvořeno ze dvou výrazných obdélníků umístěných symetricky k ose RWY. Rozměry těchto pásu a jejich vzdálenost od osy je určena na základě odpovídající skupiny podle použitelné délky přistání (LDA - Landing Distance Available) (viz tabulka níže).

Umístění a rozměry značení zaměřovacího bodu; zdroj: Předpis L-14 Letiště.

Jak vám již může být jasné, využít počet pruhů prahového značení k pomoci v rozpoznání šířky RWY je v rámci možnosti prakticky využitelné, ale využít zaměřovací bod k rozpoznání LDA takové využití mít nejspíš nebude. Navíc stejně jako u prahového značení, i zde mohou nastat případy, kdy se letiště odchýlí od této povinnosti na základě vypracované studie.


Dotyková zóna

O něco více nápomocnější nám v této záležitosti je dotyková zóna, což je část RWY za jejím prahem, na níž je předpokládán první dotyk přistávajícího letounu. Z toho vyplývá, že zaměřovací bod a dotyková zóna se překrývají, respektive dotyková zóna zahrnuje zaměřovací bod. Setkáváme se s nimi zejména na zpevněných RWY pro přesné přiblížení kódového čísla 2, 3 nebo 4 a na nezpevněné RWY pro nepřesné přiblížení nebo nepřístrojové RWY kódového čísla 3 nebo 4. Na ostatních RWY nejsou předpisem požadovány, přesto zde mohou být vyznačeny.

Značení dotykové zóny se skládá z páru obdélníkových pruhů užších než pro značení zaměřovacího bodu, ale taktéž osově souměrných k ose RWY. Páry jsou od sebe podélně vzdáleny vždy po 150 m. Má-li RWY 6 páru, 6. začíná 900 m za prahem RWY (6x150=900) Při přistání s větším strojem na krátkou RWY, můžeme už při předletovém briefingu určit, po přeletění které dvojice již nebudeme pokračovat v přistání, jelikož by nám nemusela stačit zbývající délka pro přistání.

Současně nám počet párů říká, jaká je LDA, a jestliže je značení vyznačeno v obou směrech přiblížení na RWY, potom i vzdálenost mezi prahy dráhy, jak je uvedeno v tabulce vpravo.

Na některých RWY se můžeme navíc setkat s tzv. „kódováním vzdálenost”. Jde o prosté zjednodušení počítání počtů párů. Takže namísto dvou pruhů pro každý pár obsahují páry skupiny pruhů v závislosti na vzdálenosti od prahu RWY. Nejbližší pár u RWY s LDA > 2 400 m bude mít na každé straně od osy 3 pruhy, celkem tedy 6. Druhý pár stejně tak. 3. a 4. budou mít po dvou na každé straně, celkem tedy 4 pruhy u každého páru. U 5. a 6. jsou páry po jednom pruhu na každé straně.

Předpis také zmiňuje, že značení dotykové zóny musí být odstraněno v místě, kde by se překrývalo se značením zaměřovacího bodu.


Poznávací značení RWY

Předposledním, avšak neméně důležitým, je poznávací značení RWY. To musí být zřízeno na prazích všech zpevněných RWY a podle předpisu je žádoucí, aby bylo zřízeno i na nezpevněných.

Přítomnost tohoto značení je rozhodující z pohledu bezpečnosti letového provozu. Posádka takto snadno rozpozná jednotlivé RWY od sebe. Zároveň snadno zjistí, že neodpovídá-li značení RWY instrukcím vydaným řídícím letového provozu, může to znamenat, že se chystá přistát na jinou RWY, než bylo povolení vydáno. To by mohlo znamenat obrovské riziko pro dotčené letadlo, ale i pro další provoz daného letiště. K takovému pochybení může dojít, ať už jsou RWY paralelní, či nikoliv.

Poznávací značení RWY je tvořeno dvoumístným číslem, které vyjadřuje nejbližší desítku stupně k magnetickému severu ve směru přiblížení na RWY. To znamená, že RWY na kterou se provádí přiblížení v kurzu 183° bude označena jako 18 a v opačném směru 36. Jelikož se poloha magnetického severu v čase mění, může to ovlivnit i kurz přiblížení a označení RWY, aniž by na RWY probíhala jakákoliv rekonstrukce, která by změnila její orientaci či tvar. Dojde-li ke snížení magnetického kurzu na 175° bude RWY se stále označena jako 18. Dojde-li však ke snížení na 174° musí být tato stejná RWY nově označena jako 17 a v opačném směru 35.

Značení označení dráhy; zdroj: https://en.wikipedia.org/wiki/Runway, Orion 8

Aby bylo zajištěno rozlišení dvou a více paralelních RWY od sebe, je poznávací číslo doplněno písmenem L (left), C (central) nebo R (right) následovně:

  • dvě paralelní RWY: „18L” „18R”;

  • tři paralelní RWY: „18L” „18C” „18R”.  

Jsou-li na letišti čtyři a více paralelních RWY, zachovává se doplnění písmenem L/C/R a navíc je u okrajových RWY změněno číselné označení na nejbližší vedlejší desítku stupně. V praxi to vypadá následovně:

  • čtyři paralelní RWY: „17L” „17R” „18L” „18R”;

  • pět paralelních RWY: „17L” „17C” „17R” „18L” „18R” nebo  „17L” „17R” „18L” „18C” „18R”;

  • šest paralelních RWY:  „17L” „17C” „17R” „18L” „18C” „18R”.

Nejedná se sice o obvykle případy z praxe, přesto taková letiště opravdu existují (např. Los Angles (4), Dallas (5), Chicago O’Hare (6) atd.).

Letiště Chicago O’Hare s šesti paralelními RWY 09L, 09C, 09R, 10L, 10C, 10R


Značení nepoužitelnosti

V případě, že je RWY či TWY nebo jejich část dočasně nebo trvale uzavřena pro provoz všech letadel, musí být na takové zpevněné plochy umístěno značení nepoužitelnosti a na nezpevněné plochy značky nepoužitelnosti. V případě velmi krátkého uzavření, lze použít jiných výstrah, např. službami ŘLP

Značky a značení jsou umístěny na každém konci dané plochy a mají podobu bílého (RWY) nebo žlutého (TWY) kříže (viz obrázek níže). Je-li to možné, měla by být pro denní i noční provoz na obou koncích RWY umístěna návěstidla značení neprovozuschopnosti (světlo stálé červené barvy). Při nočním provozu jsou tato návěstidla vyžadována.

Značení a značky uzavřené RWY a TWY; zdroj: Předpis L-14 Letiště

Nachází-li se takové značení nebo značky na RWY, NESMÍ na nich být proveden vzlet, přistání ani jiný pohyb. TWY takto označené NESMÍ být použity k pohybu. Je potřeba však odlišit značení neprovozuschopnosti celé RWY a neprovozuschopnosti části RWY před posunutým prahem RWY. Tento rozdíl bude rozebrán v dalším článku - Letiště: Posunutý práh dráhy.