Letiště: Návěstidla vyčkávacích míst

Letoun společnosti Eurowings na vyčkávacím místě. Všimněte si žlutého světla po jeho levici. Poznáte o jaké návěstidlo se jedná?

Značení a znaky u odlišných typů vyčkávacích míst jsme si rozebrali v minulém článku - Letiště: Vyčkávací místa. Jak již tedy víme, cílem těchto míst je informovat pilota, nebo řidiče vozidla, o blížící se dráze, křižovatce, či ochranném prostoru, před kterým musí ve většině případů získat povolení od řídícího letového provozu (ATC), aby mohl pokračovat. Přestože jsou tato místa výrazně vyznačena pomocí zmíněných značení a znaků, docházelo v minulosti k jejich přehlédnutí. V lepších případech to vedlo k pouhému narušení aktivní dráhy (RWY), v těch horších i ke kolizím.

Hovoříme zde zejména o případech provozu, kdy jsou na letišti aplikovány postupy za nízké dohlednosti, tzv. Low Visibility Procedures (LVP), a o nočním provozu. Minima k takovému provozu se můžou na letištích lišit, avšak ICAO požaduje LVP pro všechny odlety při dohlednosti nižší než 550 m RVR (Runway Visual Range) nebo při základně oblačnosti pod 200 ft nad letištěm. K takovým případům může docházet například za doprovodu mlhy, hustého deště nebo sněžení.


O vzniku mlhy se můžete více dočíst v našem článku - Najděte se v mlze I. a II. O tom jak vypadá zpráva SNOWTAM, co obsahuje a jak ji dekódovat se dočtete v našem článku - SNOWTAM změnil svoji podobu. 


K zajištění bezpečnosti před narušením aktivní RWY nebo jiného prostoru i za takových podmínek jsou na vyčkávacích místech umístěna návěstidla, nebo-li světelné signalizační zařízení, které pro provoz zobrazuje světelný signál. Přestože jsou tyto pomůcky určený primárně „IFRovým letcům”, můžou se s nimi běžně setkat i „VFRároví letci”. Jejich využití při RVR vyšší než 550 m může totiž sloužit jako efektivní opatření před narušením RWY. 

Při pojíždění na letišti se schváleným LVP provozem za jakýchkoliv povětrnostních podmínek se můžeme setkat se stop příčkami, návěstidly mezilehlých vyčkávacích míst, návěstidly výjezdu ze zařízení pro odmrazování a protinámrazové ošetření a dráhovými ochrannými návěstidly. Zdrojem informací nám v tomto případě může být předpis L-14 Letiště, ze kterého následující informace vycházejí.


Stop příčky

Stop příčky musí být zřízeny na všech letištích se schváleným provozem za podmínek RVR nižší než 550 m. Existují však i výjimky, kdy tomu tak být nemusí. V tom případě musí být na letišti k dispozici jiné pomůcky a postupy k zabránění vjezdu na RWY z nepozornosti, nebo jsou na letišti zvláštní pravidla pro takový provoz, kdy může být na provozní ploše pouze jedno letadlo a počet vozidel na této ploše musí být snížen na minimum.

Stop příčky jsou umístěny ve vozovce kolmo na pojezdovou dráhu (TWY), 0,3 m před značením vyčkávacího místa. Stop příčky jsou tvořeny směrovými světly stálé červené barvy s rozestupem menším než 3 m, které jsou viditelné pouze ze směru příjezdu k vyčkávacímu místu RWY nebo křižovatky. Na některých letištích, kde to provoz vyžaduje, jsou tato pozemní světla doplněna párovými nadzemními světly na každém konci příčky. Jde o případy, kdy by světla zabudovaná ve vozovce mohla být zakryta například sněhem.

Kooperace stop příček s osovým osvětlením TWY za stop příčkou; zdroj: ICAO

Tyto příčky jsou ovládány manuálně nebo automaticky. Svítí-li červeně, ZAKAZUJÍ pilotovi jejich přejetí. Stop příčky navíc někdy pracují společně s osovým osvětlením TWY (zelené barvy) za stop příčkou. Je-li stop příčka aktivní (svítí červeně), osové osvětlení TWY ve vzdálenosti nejméně 90 m za stop příčkou je neaktivní (nesvítí zeleně) a vice versa (viz obrázek vpravo). Pilot, nebo řidič vozidla, tak musí zastavit a získat povolení ke vstupu na RWY nebo ke křižování. Poté co toto povolení obdrží, světla pozemní příčky i nadzemních světel zhasnou a až pak může pilot pokračovat. Dojde-li k situaci kdy pilot obdrží takové povolení, avšak stop příčka stále svítí červeně, NESMÍ v žádném případě pilot tuto příčku přejet a měl by okamžitě tuto situaci oznámit řídícímu letového provozu. Po přejetí je stop příčka znovu rozsvícena díky pohybovému senzoru nebo časovači.

Jedná-li se o případ kooperace stop příčky s osovým osvětlením TWY za ní, a dojde-li k zhasnutí osových světel (zelené barvy) poté, co se již letadlo nebo vozidlo nachází za stop příčkou, měl by okamžitě zastavit a tuto skutečnost okamžitě ohlásit řídícímu letového provozu. 


Návěstidla mezilehlých vyčkávacích míst

Na letištích se schváleným provozem za RVR 300 m a menší musí být na mezilehlých vyčkávacích místech, na kterých nejsou zřízeny stop příčky, zřízena návěstidla vyčkávacích míst. Jde o taková místa, kde není potřeba signálů „stůj” a „jeď” signalizovat stop příčkou. Návěstidla na takových místech jsou zapuštěna 0,3 m před značením, jsou minimálně tři a vydávají stále žluté světlo do směru příjezdu k takovému místu.  

Schéma návěstidel na pojížděcí dráze s vyznačenými návěstidly mezilehlého vyčkávacího místa; zdroj: Předpis L-14


Návěstidla výjezdu ze zařízení pro odmrazování a protinámrazové ošetření 

Jde o návěstidla, která musí být zřízena na hranici výjezdu z odlehlého zařízení přiléhajícího k TWY. Rovněž jsou zapuštěna 0,3 m před značením mezilehlého vyčkávacího místa s rozestupem 6 m a vydávají stále žluté světlo do směru příjezdu, respektive výjezdu z odlehlého místa.

Značeni na výjezdu ze zařízení pro odmrazování a protinámrazové ošetření; zdroj: Předpis L-14


Dráhová ochranná návěstidla

Dráhová ochranná návěstidla; zdroj: Předpis L-14

Dráhová ochranná návěstidla jsou dalším prvkem přispívající k prevenci narušení RWY. Tato návěstidla varují piloty a řidiče vozidel na TWY, že vjíždějí na RWY. Na letištích jsou využívány dva způsoby uspořádání. Oba způsoby mají stejnou funkci, tedy varovnou. Dráhová ochranná návěstidla typu A musí být umístěna na každé křižovatce TWY s RWY, která je určena pro provoz v:

  1. podmínkách RVR menší než 550 m tam, kde není zřízena stop příčka; a

  2. podmínkách RVR od 550 m do 1 200 m tam, kde je vysoká hustota provozu.

Předpis L-14 Letiště pak dále uvádí, že typ A nebo B by měl být umístěn na každé křižovatce TWY s RWY v místech, která jsou hodnocena jako kritická z hlediska narušení dráhy, a které se používají za povětrnostních podmínek ve dne i v noci. 

V praxi však nalezneme situace, kdy je vyčkávací místo zvýrazněno návěstidly typu A i B. Předpis tohle umožňuje, neumožňuje však použití typu B společně se stop příčkou.

Uspořádání typu A

Je tvořeno dvojicí návěstidel na každém okraji TWY, která vydávají střídavé (levé světlo na levém okraji společně s levým světlem na pravém okraji a opačně) žluté světlo do směru příjezdu k takovému místu.

Uspořádání typu A; zdroj: AviationMan8

Uspořádání typu B

Taková návěstidla jsou zapuštěna ve vozovce napříč TWY ve vzdálenosti 3 m od sebe. Návěstidla vydávají žluté světlo, které je viditelné ze směru přiblížení k vyčkávacímu místu dráhy. Návěstidla vydávají světlo střídavě a každé druhé návěstidlo musí svítit současně.

Uspořádání typu B zdroj: AviationMan8

Po získání povolení k pojíždění na RWY nebo ke křižování, zůstávají tato světla nadále aktivní. To znamená, že pilot může pojíždět za vyčkávací místo, přestože žlutá světla stále blikají, ovšem pouze pokud získal povolení k takovému pohybu.