Přinášíme souhrn omezení během opravy TWR brněnského letiště, která se dotýkají veškerého provozu v CTR Tuřany. Omezení se dotknou i pohybu po provozní ploše brněnského letiště. Důvodem je dočasné přemístění pracoviště TWR do provozní budovy ŘLP za účelem nutné opravy stropu letištní věže.
Read MoreAeroklubům nově nabízíme možnost přiobjednat si k našemu zimnímu školení navíc i modul školení Rádio, respektive školení osob poskytující informace známému provozu na letištích, kde nejsou poskytovány ATS. To zahrnuje obecnou část o relevantních pravidlech a frazeologii, a letištní část, která je šitá na míru konkrétně Vašemu letišti. Letištní část vychází z oficiálně publikovaných informací ve VFR příručce, a je možno do ní přidat další obsah, který potřebujete – například koordinační dohodu o TRA GA, vaše požární směrnice apod.
Read MoreV dobách leteckého průkopnictví piloty neodvratně lákalo obdivovat krásu létání v oblačnosti. Postupem času, když v tajemných mlhách oblaků přicházelo o život čím dál více lidí kvůli námraze, ztrátě orientace nebo srážce s terénem či dalším letadlem se zjistilo, že to létání v mracích není úplně taková sranda.
Read MoreNa Aeroweb.cz vyšel rozhovor s naším Adamem Jandorou, zakladatelem AirGuru Přejeme hezké počtení!
Read MoreLétání za VFR v noci s sebou oproti dennímu létání přináší značné množství výzev a nebezpečí. Proto je k tomu zapotřebí speciální kvalifikace VFR NIGHT a certifikace letadla pro noční provoz. Nejen to je tématem páté epizody podcastu Kecání o lítání, kde spolu jako obvykle kecají řídící a piloti Adam Jandora a Vít Novozámský s Michalem Orlitou. Stejně jako předchozí epizody, i tato je opepřená řadou historek a reálných situací z obou stran leteckého rádia.
Read MoreÚspěšné každoroční školení s rozborem nehod ÚZPLN. Minimální rozsah je rozšířen o změny v postupech, vzdušném prostoru a zkušenosti z provozu zahrnující časté chyby pilotů pozorované v praxi řídících a instruktorů. Zjistit víc.
Read MoreV Brně a jeho okolí žije početná letecká komunita. Nejen profesionální piloti, ale i ti ostatní motoroví, bezmotoroví, balonáři, paraglideři, mechanici, řídící letového provozu, palubní průvodčí, konstruktéři, parašutisté a další. Zveme Vás všechny na další brněnský Letecký Meetup, tedy setkání, které se bude konat v sobotní podvečer 23. listopadu 2024! Rezervujte si své místo, ať se všichni vejdeme.
Read MoreK facebookové skupině Lepším pilotem se právě přidal další virtuální prostor pro české a slovenské letce – server na Discordu! Právě tato platforma přináší vhodnější prostředí pro komunikaci, která má v naší letecké bublině místo. Narozdíl od facebooku tam nejsou žádné reklamy, aplikace je zdarma a je osvědčená – Discord totiž používá měsíčně přes 150 milionů aktivních uživatelů.
Pozor! Na prvních 20 uživatelů navíc čeká slevový kupon 20% na všechny produkty v našem e-shopu a všechny naše e-learningové kurzy!
Read MoreCo musí udělat řídící, když pilot vyhlásí stav nouze? A co když se do nestandardní situace dostane samotné stanoviště řízení letového provozu? Nejen to je tématem čtvrté epizody podcastu Kecání o lítání, kde spolu jako obvykle kecají řídící a piloti Adam Jandora a Vít Novozámský s Michalem Orlitou. Stejně jako předchozí epizody, i tato je opepřená řadou historek a reálných situací z obou stran leteckého rádia.
Read MoreVe dnech od 9. 9. do 20. 9. 2024 proběhne ve FIR Praha jako každý rok vojenské cvičení AMPLE STRIKE (anglicky dostatečný úder). K tomu budou zřízeny dočasně rezervované prostory (TRA) a dočasně vyhrazené prostory (TSA) nad rámec standardních prostorů. Mapy a předpokládané časy aktivace přinášíme v článku, stejně jako postupy pro koordinaci příletů a odletů na letiště a plochy „uvězněné“ uvnitř těchto omezených prostorů.
Read MoreCo je to Wake Up Call, kdy je dobré ho použít a kdy nikoliv je jedním z témat této epizody podcastu Kecání o lítání. Kromě toho se dozvíte jakým způsobem je vhodné se hlásit na různá stanoviště letových provozních služeb, a Adam Jandora nám nastíní jaké koordinační postupy probíhají mezi řídícími, když vás přeladí z jednoho stanoviště na druhé.
Read MoreNávod jak si přidat pilotní průkaz, medical a další letecké doklady do Portálu občana, který Vám připomene, že se blíží konec jejich platnosti.
Read MoreNejdůležitější informace pro piloty plánující let na Aero 2024. Procvičte si celý let z ČR přes Rakousko do Německa v našem e-learningu, ve kterém uslyšíte a uvidíte komunikaci z celého letu. A nechybí ani navigační tipy, časté omyly, upozornění na zbytečná slova na frekvenci nebo návody, jak něco udělat líp.
Read MoreMůže se létat v mraku? Nebo aspoň kousek od něj? Podle pravidel IFR ano. Ale v takovém případě zajišťuje rozstupy mezi letadly služba ATC. Ve třídě E však létají VFR lety, o kterých tato služba nemusí mít žádné nebo omezené informace. A také proto vznikla minima meteorologických podmínek pro let za viditelnosti (VMC). Každý VFR let musí neustále dodržovat VMC, jejichž součástí je i dodržování rozstupů od oblačnosti.
Read MoreK narušení vzdušného prostoru dochází, když letadlo vletí do prostoru, do kterého je vyžadováno zvláštní povolení, aniž by takové povolení mělo. Přičemž nejde pouze o řízené prostory, ale i o zakázané či jinak omezené prostory. Přinášíme rady, které pilotům pomohou nechtěným narušením předejít. A také návod, co dělat, když přeci jen k tomuto průšvihu dojde.
Read MoreZáznam z každoročního semináře ŘLP ČR, s.p. pro všeobecné letectví, kde byly rozebrány podstatné změny v tomto roce. Prezentace jsou k dispozici ke stažení.
Read MoreVelké srovnání výhod, nevýhod, povinností a práv u průkazů ULL, LAPL, PPL a nakonec i TMG. Zeširoka rozebíráme, který průkaz zvolit, když chcete začít létat s motorovými letadly. Ať už jen jako koníček, kvůli cestování anebo vás láká profesionální kariéra. Tento díl Vám pomůže rozhodnout se, který z těchto průkazů je pro váš začátek nejvhodnější.
Read MorePrvní epizoda nového podcastu určeného pro leteckou veřejnost, zejména pro piloty a letecké nadšence. V této epizodě se „kecá“ o specifikách vzdušných prostorů, letových povoleních pro vstup do řízených prostorů, ztrátě spojení a z toho vyplývajících nouzových stavů. V podcastu si řídící letového provozu Adam Jandora a Vít Novozámský povídají s pilotem Michalem Orlitou o zajímavých tématech, často s výukovým přesahem. Nebude chybět ani vyprávění nevšedních historek, ať už z kabiny, nebo zpoza radarů.
Read MoreVěděli jste, že při skupinovém letu musí mít zapnutý odpovídač pouze vedoucí skupiny? O tom co mají s odpovídačem udělat ostatní piloti ve skupině, a jak má být správně vyplněný letový plán, se dočtete v tomto článku.
Read MoreV rámci zavádění SMS do provozu organizací byla před lety skupinou odborníků z ICAO a EASA vymyšlena tzv. SMS Gap Analysis. Zde je k dispozici ke stažení přepracovaná do formy živého, interaktivního počítačového nástroje, který je schopen okamžitě podat přehled o stavu SMS, jeho vyspělosti a výkonnosti.
Read More